Ford Mustang Bullitt får det værste frem i dig, så vi flygter fra hverdagens monotoni – ud hvor der er frihed og plads, til at alle 460 hestekræfter kan løbe frit.

At lægge 1. gear ind i Ford Mustang Bullitt er som at tage ladegreb på en kraftig jagtriffel. Det er en mekanisk tilfredsstillende bevægelse, som får hele drivlinjen til at klonke, som om bilen prøver at psyke dig; do you feel lucky, punk! Jeg føler mig heldig, for det er mig, der har nøglerne til den dybgrønne Mustang med den hvide gearknop og en 5-liters V8’er, som yder 460 hestekræfter ved 7.250 o/min.

Bæstet fra Michigan – Ford Mustang GT

Vi tester den særlige Bullitt-version, som markerer 50-årsjubilæet for kultfilmen af samme navn med Steve McQueen bag rattet i en filmhistoriens mest episke biljagter. Specialudgaven byder blandt andet 10 ekstra hestekræfter, røde Brembo-bremser og særlige 19 tommer fælge. Personligt, er jeg pisseligeglad med Fords mediestunt og Steve McQueen, for Mustang Bullitt er slet og ret vanvittigt fed. Så fed, at Danmarks sølle areal på 42.924 km² slet ikke er nok. I stedet peger jeg den lange, flade og aggressive front mod grænsen ved Øresundsbroen som en amerikansk outlaw. Det svenske broderland er trods alt 10 gange større, og jeg kender en fantastisk, forladt landevej dybt inde i den svenske skov, hvor Johnny Law aldrig finder mig.  

Tak, Ford!
Lad os starte med hjertet i Ford Mustang Bullitt – det er den brummende, prustende og vrælende V8’er. Motoren er meget langt fra den arkaiske støbejerns-maskine, man ville have fundet i den originale Mustang i 1968. Den nye maskine er bygget i aluminium med fire ventiler per cylinder, smedede plejlstænger og en kompression på 12.0:1. Det er alt sammen nørdede detaljer, men det er den slags, der skal til for at skabe en sugemotor, der klemmer 460 prærie-ponyer ud af 5.038 kubikcentimeter. Motoren er ikke lige så hurtig til at tage omdrejningerne, som en lille væver italiensk sportsvogn, men den snurrer gerne helt op til 8.000 omdrejninger, og hver eneste rotation er en fest i sig selv. Denne motor er et kraftværk, og det er både et privilegie og en udfordring at styre de mange kræfter. Så tak, Ford, fordi I bygger en ægte motor med ægte lyd.

Kald mig bare kylling – Jaguar F-Type SVR

Den sekstrins manuelle gearkasse er faktisk en smule knoklet, men det skyldes formentlig, at den skal kunne håndtere motorens 529 Nm, og så er den ganske højt gearet. Du kører langt over 140 km/t i tredje gear, hvis du strækker højre fod. Det betyder, at Mustang Bullitt faktisk er en overraskende god rejsevogn. Stik den sjette gear, og så roterer motoren dårligt over tomgang, når man triller afsted på motorvejen med 110 km/t. Det betyder også, at du godt kan liste den ellers tørstige V8’er over 10 km/l på lange stræk.

Undervognen er udrustet med adaptive støddæmpere kaldet MagneRide, der er ekstraudstyr. I væsken i støddæmperen findes en type af jernpartikler, som via strøm og en magnet kan ændre på viskositeten, altså hårdheden. Det betyder, at samme støddæmper i princippet kan gå fra stenhård til blød som smør på et splitsekund. Nu har Ford så bare valgt, at Mustang Bullitt aldrig skal være en vandmand, så du får ikke Citroën-komfort, men det er også okay, for det er ikke cruising, denne amerikaner elsker mest.

Ford, hvad tænker I på!
Mustang Bullitt er bygget til fart, og det er med fart, du glemmer alt om transporttid til arbejdet, realkreditlån og skole-intra. Lad det være sagt med det samme – Mustang Bullitt er en mundfuld på fedtede efterårsveje. Antispind-systemet er lige så indifferent som Donald Trump til et klimatopmøde, og det lykkes mig at lave en smuk 180 graders vending med rygende baghjul i bedste Hollywood-stil, til trods for at alle hjælpesystemer var slået til. Så Mustang Bullitt kræver en sikker hånd og en højre fod med respekt. Man kunne fristes til at spørge Fords ansvarlige ingeniør, om han er rigtig klog at sende et så brutalt køretøj ud i hænderne på så mange mennesker.

På den forladte vej med de mange bugtede sving, vokser rødderne fra grantræerne vildt omkring, og flere steder har de slået buler i asfalten, og det slår bagenden ud af kurs i sådan en grad, at det ikke fungerer at have undervognen i Sports-indstillingen. Undervognen bliver simpelthen for hård, så baghjulene hopper over ujævnhederne i asfalten, og resultatet er en lidt for bred bagende til min smag.

Er undervognen sat i Sport, er krængningen til gengæld minimal, og uanset indstillingen, har du et dejligt mekanisk styretøj, der er skarp som en butterfly-kniv. Mustang Bullitt kører godt – og meget bedre end vi er vant til fra en amerikansk sportsvogn. Selvom 100 km/t klares på bare 4,6 sekunder, så kan denne bil så meget mere end bare at køre ligeud. På den særlige vej sidder jeg med det bredeste smil og klamme hænder, for oplevelsen er lige dele lykke og frygt.

700 hk fra helvede – Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Heldigvis er jeg helt alene i den svenske skov, for den buldrende V8’er har for længst sendt elgen, ulven og vildsvinene på flugt, og den svenske polis har endnu ikke sendt et girokort, så jeg satser på at være sluppet fra oplevelsen med livet, æren og kørekortet i behold. Skulle det utænkelige være sket og en svensk patruljevogn med et par søvnige betjente var dukket op, så kunne jeg nok snildt have kørt fra deres lamme Volvo’er og fortsat til jeg ramte den finske grænse.

Jeg er ikke normalt lovløs, men Mustang Bullitt bringer det værste frem i mig. Det er fantastisk, og specielt når man tager i betragtning, at Ford sælger denne fantastiske maskine til under 800.000 kroner.