Mere plads og mere komfort – Tesla Model Y fikser de store minusser ved Model 3, og samlet set er det måske Teslas bedste model til dato. Problemet er bare, at der aldrig har været så mange konkurrenter som nu, så er Model Y virkelig den bedste elbil lige nu, eller skal du for første gang vælge andet end en Tesla?

Historien om Tesla er fantastisk. Siden virksomheden blev grundlagt i 2003, til i dag hvor der er over halvanden million Tesla’er på vejene, har det amerikanske mærke været den absolut mest drivende kraft for, at selv de mest tungnemme klimafornægtere har indset, at elbiler er uundgåelige.

Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3

Tesla ramte hovedet på sømmet med Model S, og bankede det helt ind med Model 3 – den alene står for en million solgte eksemplarer. Det er forståeligt, for 3’eren har længe været den rigtige elbil at købe. Her fik du den bedste ladeteknik, rækkevidde og kræfter til pengene. Men uanset hvor velskabt og nyskabende Model 3 var, så havde den nogle mangler. Dem har Tesla forsøgt at løse med Model Y, en crossover baseret på Model 3.

Ny vin på gamle flasker – BMW iX3

Det er i hvert fald det indtryk, bilen efterlader, efter vores første timer bag rattet. Først og fremmest er der pladsen, for bagklappen på en Model 3 er som en brevsprække. Sådan er det ikke i Model Y, her rummer bagagerummet 854 liter. Det er imponerende, og til sammenligning sluger en Volkswagen Passat Variant sølle 650 liter. Selve bagagerummet er langt, og under bunden gemmer der sig et dybt hul, hvor det lader til, at du snildt kan gemme to kasser øl stablet ovenpå hinanden – det nåede vi dog ikke på vores korte første tur. Kort sagt slår Model Y alt så alt andet på bagagerumsplads, og der er tilmed ekstra 117 liter i frunken ude foran.

Brødredrab – vi kører den elektriske Q4 e-tron

Bagsædet har tilmed rigeligt med benplads og en helt flad vognbund, som giver en fornemmelse af en luftig kabine. Man sidder godt – hvis ikke det var for én enkelt ting. Det store panoramasoltag er standard, men det giver altså noget mindre loftshøjde, lige der hvor dit baghoved lander, hvis du er en højere person.

Blød i knæene
Tesla Model 3 kunne på mange måder ses som den elektriske pendant til BMW 3-serie. Derfor skulle køreglæden være i højsædet, og det er da også lykkes de amerikanske ingeniører at skabe en bil, som er dynamisk og køreglad, men ikke uden at det er på bekostning af affjedringskomforten. Tesla Model 3 er hård, i en grad hvor det faktisk bliver småirriterende.

Den grønne svensker – Volvo XC40 Recharge Twin

Helt så slemt er det ikke i Model Y, som vejer små 200 kilo mere end den firehjulstrukne Model 3. Her er affjedringen ved det første anslag noget mere tilgivende, så ved mindre ujævnheder opleves undervognen som om, den er bedre til at absorbere, men over flere ujævnheder eller større bump, kan man stadig mærke, at Model Y er hårdere og mere ukomfortabel end gennemsnittet. Fordelen er, at Model Y trods høj egenvægt og ekstra frihøjde, faktisk er overraskende direkte og præcis, så den føles let på tå. Men komfortabel som Audi Q4 e-tron er den ikke, og køreglad som BMW iX3 er den heller ikke.

Badebold på strøm - Mustang Mach E

Førerpladsen ligner for så vidt sig selv fra Model 3, men Tesla har heldigvis taget sig sammen og oppet kvaliteten omkring midterkonsollen. Her har kvaliteten tydeligt haltet tidligere, og specielt låget til rummet i ’transmissionstunnellen’ virkede klejnt, og var træls at skulle lukke. I Model Y er det udført i bedre materialer, og nu kan låget faktisk lukkes nemt.

Klumme: Nej, elbilen er ikke sjov, bare fordi den er hurtig

Om man er til Teslas filosofi med en 15 tommer skærm placeret midt i kabinen, hvor alt styres, er næsten blevet religion, men personligt bryder jeg mig ikke om, at jeg skal fjerne øjnene fra vejen for at se, hvor hurtigt jeg kører.

Standard er Model Y udrustet med adaptiv fartpilot, og for 29.200 kroner får du Enhanced Autopilot, hvor du kan tilkalde bilen, og den kan styre, når du har sat navigation til. Der findes også en autopilot med fuldt selvkørende egenskaber til 58.300 kroner, men de fleste funktioner er begrænset på grund af europæisk lovgivning, så det giver ikke mening at bruge de ekstra penge.

Vi kører Polestar 2 – er det på tide at sælge Teslaen?

Uagtet forbedringerne, så er den oplevede kvalitet i kabinen stadig langt fra konkurrenter som Polestar 2 eller BMW iX3.

Alle konkurrenterne
Model Y er måske Teslas bedste bil til dato. Den reparerer nogle af manglerne ved Model 3, er billigere, mere dynamisk og kan lade med op til 250 kW til forskel fra de mere komfortable og større søskende Model S og X. Men ser man bort fra Supercharger-netværket, så har Tesla færre trumfkort på hånden end nogensinde. Det er som om, de traditionelle bilproducenter endelig har indset, at strøm er vejen frem, og er på vej til at indhente Tesla på batteri og selvkørende teknik.

Så billig bliver den - her er priserne på Hyundai Ioniq 5

Tag Hyundai Ioniq 5 som eksempel. Den kan faktisk hurtiglade med 350 kW, må trække 1.600 kilo trailer ligesom Model Y, og har lige så meget plads i kabinen. Og så er den 75.000 kroner billigere, og meget flottere end Model Y – men det er selvfølgelig en smagssag.

Revolutionen fra øst – vi tager et første kig på Kia EV6

Det taler for Tesla’en, at du får 47 kilometer ekstra rækkevidde, kan ramme 100 km/t 0,2 sekunder hurtigere, og så får du selvfølgelig det gigantiske bagagerum. For Model Y er en rigtig fin elbil – den er bare ikke længere den eneste.