Hvis bare man interesser sig en smule for biler, så er det svært ikke at have en holdning til bildesign. Både når det kommer til det vellykkede af slagsen, og også når det drejer sig om de gange, hvor designet er kikset totalt. Der er igennem bilens mere end 100 år historie masser af eksempler på begge dele. De fleste er nok enige om, at biler som Jaguar E type og Mercedes Benz CLS hører til i den smukke kategori, men dem vil vi ikke beskæftige os med i dette blogindlæg. I stedet er fokus på de biler, hvor designet nok ikke har haft topprioritet. Vi har udvalgt nogle eksempler, men der er bestemt masser af andre biler, som også kunne være på listen.

Fiat Multipla

Det var umiddelbart den første bil, vi kom til at tænke på, da vi besluttede os for at skrive lidt om grimt og kikset bildesign. Det kan selvfølgelig skyldes, at Fiat Multipla i en historisk sammenhæng er forholdsvis ny, og man stadig møder den på vejene, men det kan også skyldes, at den bare er grim. Bilen havde da helt klart sine fordele og smarte løsninger, eksempelvis med tre sæder foran, og som praktisk familiebil havde den uden tvivl sin berettigelse. På designfronten var der dog absolut intet positivt at påpege, og det er nok den grimmeste Fiat nogensinde. Den meget karakteristiske pølse under forruden er med til at give bilen et klodset og absurd udtryk - ja det minder nærmest om et kloningsforsøg mellem en Fiat 500 og en togvogn, som er gået helt galt..! Køn var den ikke, men at den alligevel havde sin berettigelse, kan man blandt andet se ved, at den blev kåret til årets bil i Danmark i år 2000, og den blev da også en smule kønnere efter faceliftet i 2004, men smuk blev den aldrig. 

Mazda 121

Her er vi en smule længere tilbage i historien, end det var tilfældet med Fiat Multipla, nærmere bestemt i 1990, hvor Mazda præsenterede anden generation af Mazda 121. Hvor Mazda i dag producerer rigtig mange flotte modeller, så havde designerne en mindre heldig dag, da de tegnede stregerne til Mazda 121. Første generation var ikke smuk, men anden generation var helt håbløs. Ideen var, at Mazda 121 hverken skulle have hjørner eller kanter. Det virkede måske som en god ide på tegnebrættet, men i praksis blev Mazda 121 alt andet end guf for øjet. Man får lidt indtrykket af, at man har haft intentioner om at designe en sedan, men så har fortrudt og dermed klippet en del af bagende af..! Vellykket var det i hvert fald ikke, og det er nok ikke én model, man skeler til hos Mazda, når man designer nutidens modeller, som for de fleste bilers vedkommende er ganske vellykkede.

Reliant Regal

Det er nok ikke en model, der umiddelbart siger de fleste så meget, men det er alligevel en model mange ved, hvordan ser ud. Reliant Regal er nemlig bilen, som er blevet udødeliggjort af Mr. Bean. Den kiksede komiker er mere end én gang væltet i den lige så kiksede trehjulede bil, som blev produceret fra 1953 til 1973. Reliant Regal er dog lidt af et engelsk klenodie, og på trods af det meget grimme design så er den lidt af en "darling" for mange englændere. Den var blandt andet også en del af afskedsceremonien i forbindelse med OL i London i 2012, ligesom den også spiller en rolle i den populære Cars 2. Det gør dog ikke bilen smukkere, og den minder mest af alt om en gammel skrammelkasse, der blæser af vejen med det samme, der er bare den mindste blæst. Bilen er dog blevet kult, og det skyldes nok også tildeles det meget kiksede design.