Bilbranchens image får i disse dage gevaldige skræmmer, i takt med at flere og flere bilproducenter bliver afsløret i at have snydt i forhold til, hvor meget deres biler forurener. Det hele begyndte jo sidste år, hvor Volkswagen skandalen pludselig rullede og rystede hele bilbranchen. Allerede den gang blev der visket lidt i krogene omkring, at Volkswagen formentlig ikke var den eneste fabrikant, der havde fusket, og det har altså nu i høj grad vist sig at være rigtigt. Bilbranchen er åbenbart gennemsyret af en syg snyde-kultur, som vi endnu ikke kender omfanget af.

Mitsubishi kryber til korset

Vi ved dog én ting, og det er, at Volkswagen langt fra er de eneste, som konsekvent har snydt, for japanske Mitsubishi har indrømmet, at der er blevet snydt igennem de sidste 25 år. Der er ikke tale om helt den samme form for snyd, som det der fældede Volkswagen. Tyskerne havde installeret en snyde-software, der gav falske og bedre resultater, når bilerne blev testet. For japanske Mitsubishi drejer det sig om de metoder, som er brugt til at teste bilerne med. Metoderne har nemlig ikke levet op til de krav, der stilles i Japan.  I modsætning til Volkswagen skandalen så berører Mitsubishi skandalen umiddelbart heller ikke europæiske bilkøbere, da det er fire modeller, som ikke sælges i Europa, der er blevet snydt med.

Hvad med Fiat og alle de andre?

Billigene bliver dog tilsyneladende ved med at vælte frem, og der er vist ikke nogen, som har den fjerneste ide om, hvornår det stopper, og hvor mange snyde-skandaler bilbranchen egentlig gemmer på. Senest er det Fiat, som er kommet i søgelyset, efter de tyske myndigheder har offentliggjort, at de har opdaget, at et anti-forureningssystem, der er installeret i blandt andet Fiat 500X, slår fra efter 22 minutter - ganske belejligt da en miljøtest tager cirka 20 minutter. Det er endnu for tidligt at sige noget om, hvorvidt der er tale om et par enkeltstående tilfælde, eller om der er tale om bevidst og planlagt snyd fra Fiats side. For er det tilfældet, så kan vi stå med en helt tredje skandale, som potentielt kan blive på niveau med både Volkswagen og Mitsubishi skandalerne. Så hvor stopper det, og har hele bilbranchen i en eller anden forstand fingrene i kagedåsen? - det må tiden vise, men vi håber godt nok, at vi har set det meste og værste. For vi elsker biler, og det er ikke rart, når noget man elsker, måske ikke helt lever op til forventningerne. 

Billedet har intet med den aktuelle afsløring af Fiat 500X at gøre.