Der er nok ingen tvivl om, at der i disse dage løber mange fortvivlede medarbejdere rundt i Volkswagens hovedsæde i Wolfsburg. For den traditionsrige bilfabrikant er i en enorm krise efter, at det er kommet frem, at der igennem en årrække er blevet snydt med miljøtest på det amerikanske marked. VW har i al hemmelighed installeret en software i motorerne på en række dieselbiler. En software som får dem til at forurene væsentligt mindre, når de bliver miljøtestet, i forhold til, hvad de reelt gør, når de kører på vejene. I USA er det cirka 482.000 dieselbiler fra Volkswagen og Audi, som er blevet solgt i perioden fra 2009-2015, der er blevet udstyret med den lille snydesoftware.

Hvad har de gang i?

Umiddelbart er det meget svært at forstå, hvad pokker Volkswagen har gang i - hvorfor snyder en af verdens største bilproducenter i sådan en grad? Simpelt forklaret så drejer det sig om, at Volkswagen har haft svært ved at leve op til de strammere miljøkrav, der er blevet indført i USA. Her kigger man især på NOx-udledningen, og tyskerne har simpelthen set sig nødsaget til at snyde for at leve op til de strammere regler. En fejl, som kan vise sig at blive meget bekostelig for Volkswagen, som allerede er hårdt ramt på image og troværdighed, og som også kan forvente at blive ramt hårdt rent økonomisk. Det amerikanske miljøagentur EPA truer således med en bøde på 18 milliarder dollars, eller næsten 120 milliarder kroner. Oven i det så har Volkswagen modtaget en stor mængde gruppesøgsmål fra utilfredse amerikanske forbrugere, som føler sig ført bag lyset. Så det er endnu ikke til at sige, hvor stor og dyr Volkwagens blødning bliver, men der er nok ingen tvivl om, at den bliver stor, og Volkswagen aktien er da også faldet med 33 procent, siden skandalen blev offentligt kendt.

Hvad med Danmark og Europa?

Skandalen buldrer indtil videre derudaf i USA, men der er intet, som tyder på, at den stopper her. Volkswagen sælger en stor mængde dieselbiler i Europa, og da tyskerne officielt har meldt ud, at snydesoftwaren er installeret i hele 11 millioner biler, så må man forvente, at en god del af dem kører rundt i Europa, og muligvis også i Danmark. Det ved vi dog intet om endnu, men én ting vi ved, er, at Volkswagen bløder, og det samme gøre den tyske folkesjæl, da VW er et klenodie i Tyskland. Så ligegyldigt, hvordan hele affæren ender, så ligger der en stor opgave for Volkswagen i at få genoprettet tilliden til selskabet, både i USA, Tyskland og resten af verden. 

Bilen på billedet har umiddelbart ikke noget med den konkrete sag at gøre.