Lada Niva har aldrig vundet priser for sine køreegenskaber eller sit nyskabende design, ligesom køreegenskaberne heller aldrig har imponeret synderligt. I hvert fald ikke på en flad og jævn dansk asfalteret landevej, og det er nu en gang dem, vi har flest af. Om det er grunden til, at der ikke længere sælges nye ladaer i Danmark er uvist, men faktum er, at den danske import af Lada stoppede tilbage i 2010, efter at der kun var solgt to biler på tre år. Langt fra det niveau salget af Lada lå på i 1970"erne og 1980"erne, hvor det var på sit højeste. Derfor er det altså på brugtbilsmarkedet, man nu skal finde sin Lada, hvis man er interesseret i et russisk klenodie. Der kan man blandt andet finde denne brugte Lada Niva. Det er ikke en kanonbil, men nærmere en kultbil.

40 års fødselar

Tilmed en kultbil som i år kan fejre 40 års fødselsdag, da produktionen begyndte tilbage i 1976, og det skulle være en af de bilmodeller, som er produceret i længst tid med færrest ændringer. Tilmed også en Lada som rent faktisk har fået ros for sine køreegenskaber, da den var kendt for fine offroad egenskaber til billige penge. Køreegenskaber som måske ikke kan bruges til så meget i Danmark, men hvis man har hang til historiske biler fra Østeuropa med stil og charme, så kunne Lada Niva bestemt være en mulighed. Den vil helt sikkert ikke vække opsigt på grund af sine køreegenskaber, men det er langt fra utænkeligt, at der vil falde kommentar omkring bilens historie og charme. Så er du til kuriøse kultbiler, så tag et kig på denne Lada Niva fra 1985. En bil som er formet af det sovjetiske system, og som bestemt også gøre sig bedst i det mere rå og barske landskab, men som du alligevel kan få meget sjov ud af på de danske veje. Især når vinteren virkelig viser sig fra den hårde side - for Lada Niva er ikke russisk for ingenting, og den er lavet til at starte i al slags vejr.