Året går snart på hæld, og så er det traditionelt tid til diverse statistikker, kåringer og så videre. En af de mere interessante er netop blevet offentliggjort af den internationale konsulentvirksomhed Interbrand, som har undersøgt, hvilket brands, som er de mest værdifulde på verdensplan. Der er ingen bilmærker i top fem, hvor Apple og Google skiller sig ud i toppen som henholdsvis nummer et og nummer to, efterfulgt af Coca Cola, Microsoft og IBM. Herefter kører Toyota dog direkte ind på en sjetteplads, som det suverænt mest værdifulde bilmærke.

Toyota topper suverænt

Toyotas markedsværdi er vokset med hele 16% i løbet af 2015, og den udgør ifølge undersøgelsen hele 336 milliarder kroner. Det er eksempelvis mere end dobbelt så meget som Facebook, der er placeret på en 23 plads. Det gør også Toyota til det suverænt mest værdifulde bilmærke i verden, men bilbranchen er ellers pænt repræsenteret blandt de 100 mest værdifulde brands.  Der er således hele 14 bilmærker, som i 2015 er blandt de 100 mest værdifulde brands.

Luksus rykker

Toyota er som nævnt ganske suverænt det mest værdifulde bilmærke, men der er skarp kamp om andenpladsen. En kamp, som står mellem to af de i forvejen største konkurrenter, nemlig BMW og Mercedes-Benz. De placerer sig samlet som henholdsvis nummer 11 og nummer 12, og begge mærker har oplevet en markant fremgang i 2015 på henholdsvis ni og syv procent. Det har i det hele taget været et godt år for de luksusmærker, som er en del af listen. Audi placerer sig som nummer 44 og Porsche som nummer 56, og begge mærker har oplevet en stigning, på henholdsvis fem og 12%. Knap så godt er det gået for deres tyske kollegaer fra Volkswagen, der godt nok placerer sig over både Audi og Porsche på en 35 plads som det femte mest værdifulde bilmærke, men Volkswagens værdi er faldet med ni procent. Volkswagen er faktisk det eneste bilbrand på listen, hvor der er tale om et fald i markedsværdien. I nedestående tabel kan du se, hvilket bilmærker, der er med på listen, samt deres placering, deres frem eller tilbagegang i procent og deres værdi i dollars.

Mærke/BrandPlaceringVærdiUdvikling
Toyota649,048 milliarder+ 16 procent
BMW1137,212 milliarder+ 9 procent
Mercedes-Benz1236,711 milliarder + 7 procent
Honda1922,975 milliarder+ 6 procent
Volkswagen3512,545 milliarder- 9 procent
Ford3811,578 milliarder+ 6 procent
Hyundai3911,293 milliarder+ 8 procent
Audi4410,328 milliarder+ 5 procent
Nissan499,082 milliarder+ 19 procent
Porsche568,055 milliarder+ 12 procent
Kia745,666 milliarder+ 5 procent
Chevrolet855,133 milliarder+ 2 procent
Land Rover875,109 milliarder+ 14 procent
Mini984,243 milliarderNy på listen

Hvis du selv vil se hele listen, så kan du det her.