7-trins DSG gear DSG, den intelligente automatiske gearkasse fra Volkswagen

Verdens første 7-trins DSG gearkasse til seriefremstillede biler – og det begynder med Golf
Klart bedre brændstoføkonomi og lavere CO2 udledning – takket være DSG
Fra Polo til Passat – ny DSG til alle TDI og TSI motorer indtil 250 Nm

For fem år siden præsenterede Volkswagen sin, og verdens, første dobbelt kobling gearkasse: 6-trins DSG gearkasse. Intelligent automatik, og et transmissionssystem med plads til superlativer. Vinderstemning spredte sig hos Volkswagen. Siden er der solgt over én million 6-trins DSG gearkasser. Indenfor de første 11 måneder af 2007 blev der solgt 364.000. Alene det viser, at interessen for DSG øges hele tiden. Og nu følges den op af et nyt, sensationelt transmissionssystem: Verdens første 7-trins DSG, som nu vil gå i serieproduktion. For mange bilejere bliver det et vendepunkt, væk fra konventionelle transmissionssystemer. Den nye DSG gør alting bedre end en manuel gearkasse. Den er mere brændstoføkonomisk og mere miljøvenlig.

DSG til serieproducerede biler i mellemklassen
Den nye 7-trins DSG gør det revolutionerende system tilgængeligt selv til de mindre motorer, op til drejningsmoment på 250 Nm. Den 7-trins DSG vil successivt introduceres i Golf, Golf Variant og Golf Plus – i forbindelse med nyeste TSI (90 kW / 122 HK) motor og bestselleren TDI motoren (77 kW / 105 HK).

Den nye ”tørre” dobbeltkobling øger effektiviteten
Den mest prominente enkeltdel i DSG er dobbeltkoblingen. Sammenlignet med 6-trins DSG er der ingen ”våd” kobling i den nye transmission – d.v.s. en kobling, der ikke løber i oliebad, men en helt ”tør” kobling. Også dét er verdens første i DSG teknologi. Dette – sammen med andre modifikationer – førte til betydelige effektivitetsforbedringer. Og resultatet: endnu lavere brændstofforbrug såvel som emissionstal og endnu større komfort og køreglæde.

Med 122 hk TSI motoren og DSG kører Golf 16,9 km/l… Det er ny rekord
Et blik på brændstofforbrug og præstationer for Golf med manuel eller 7-trins DSG understreger fremskridtet, der er gjort. Det er indlysende, at Golf med den nye 122 HK TSI motor og 6-trins manuel gearkasse med et gennemsnitsforbrug på 15,9 km/l i gennemsnit sætter standarden for motorer med så stor ydelse. Gennemsnitsforbruget er tilmed bedre end for mange svagere motorer. Men, når den samme Golf TSI kombineres med den nye 7-trins DSG, bliver brændstoføkonomien endnu bedre. 16,9 km/l i gennemsnit præsterer den. Tilsvarende reduceres CO2 udslippet fra 149 g/km til 139 g/km. Det er tal, der for selv kort tid siden var utopiske værdier for benzinmotorer i denne klasse. Og specielt for en med automatgear. Sammenlignet med en traditionel automatgearkasse med konverter, er den nye DSG 20% bedre.

DSG andelen stiger til 28% - og er stigende
Da 7-trins DSG nu også kan fås til mindre motorer, forventes et spring i stigningen for DSG andelen på internationalt plan. I de sidste fire måneder af 2007 steg DSG andelen i Golf klassen – selv uden 7-trins DSG – til 9%. Gennemsnittet for hele Golf modelprogrammet var 10%. For Golf Plus blev gennemsnittet i 2007 godt 12%, for Jetta godt 13% og for EOS godt 14%. 24% af alle Touran købere valgte dobbelt kobling transmissionen sidste år. Det var tilsvarende 22% for Passat og 28% for Passat Variant. Trenden imod gear automatik – når det gælder DSG – er således helt klart stigende.

Da produktionen gik i gang havde den nye DSG tilbagelagt to millioner testkilometer
Begge DSG gearkasser bygges på Volkswagen Transmissions Fabrikken i Kassel. Den 70 kg lette 7-trins DSG samles af ca. 400 enkeltdele. Mens DSG har måtte bevise sine kvaliteter igennem mere end 60.000 timers stationære tests, er den nye DSG også sendt udenlands i Golf & Co. for at gennemføre tests på vejene i den virkelige verden. Mere end to millioner kilometer er gennemkørt, og evalueringen klar: Den nye DSG er ekstremt holdbar, og dertil ekstremt effektiv.

Produktionen begyndte i november 2007 i Kassel
Den sidste uge i november 2007 blev serieproduktionen af den nye DSG gearkasse sat i gang. Efter planerne skal der bygges 750 7-trins DSG om dagen i de kommende år. Hvis efterspørgslen stiger endnu mere kan produktionen sættes op til 1500 7-trins DSG om dagen, ved at etablere endnu en produktionslinie. Til sammenligning bygges der for tiden 1500 6-trins DSG i Kassel hver dag. Og efterspørgslen er stigende!