Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

875 hk Peugeot Pikes Peak hvæsser kløer

1 / 1
  • 875 hk Peugeot Pikes Peak hvæsser kløer

875 hk Peugeot Pikes Peak hvæsser kløer

|

Peugeot sport har ikke lagt fingrene i mellem under udviklingen af 208 T16 Pikes Peak. Når Sébastian Loeb sætter sig bag rattet i forsøget på at blive ”King of The Peak” til Pikes Peak Hill Climb 2013, er det med 875 aggressive hestekræfter i en bil, der kun vejer 875 kg – et vægt/effektforhold på imponerende 1 kg/hk.

Pikes Peak Hill Climb er det eneste motorløb i verden, hvor kun fantasien sætter grænser og ingeniørerne kan slippe deres indre fartmonster løs. Alene klassebetegnelsen ”Unlimited” er nok til at få enhver designers øjne til at funkle. ”Din fantasi er det eneste, som begrænser dig, når du skal udvikle en bil til Pikes Peak”, smiler Jean-Christophe Pallier, som er den ingeniør i Peugeot Sport teamet, der har haft ansvaret for 208 T16 Pikes Peak-projektet. ”At designe denne bil har været en fantastisk givende oplevelse – også selvom vi var begrænset af tidsfaktoren…”

Den største udfordring har ifølge direktør for Peugeot Sport, Bruno Famin, været at hive maksimal effekt ud af motoren i den tynde luft. Normalt mister en motor 1 % af sin ydeevne for hver 100 meter, man stiger og dette spiller en stor rolle i et motorløb som Pikes Peak, der har start ved 2,865 meters højde og slutter ved 4,301 meters højde. Visse motorer har allerede mistet 30 % af deres ydeevne, når de har nået startlinjen.

Peugeot Sports svar på denne udfordring er en videreudvikling af den bi-turbo V6, som blev udviklet til endurance racing. Med 875 heste under motorhjelmen har 208 T16 Pikes Peak mere power end en Formel 1 racer og kombineret med en vægt på kun 875 kg er resultatet et magisk vægt/effektforhold på  1:1.

208 T16 Pikes Peak deler flere gener med Le Mans vinderen 908: Gearkasse, bremser, aerodynamiske features som luft-indtag og den imponerende to-meter brede hækspoiler, som oprindeligt blev brugt på den første generation af 908 HDi FAP.

Ligesom på 908 er der arbejdet minutiøst med aerodynamikken. ”Vi mener, at en effektiv aerodynamik kan give os en konkurrencemæssig fordel i forhold til vores konkurrenter”, fortæller Jean-Christophe Pallier. ”Hastighederne går fra 50 – 240 km/t og aerodynamikken spiller en nøglerolle fra 100 km/t.” Hækspoileren og front-spoileren er ikke alene spektakulære, men de er også ekstremt effektive og herudover sørger det særlige design af bilens undervogn for mere end halvdelen af bilens downforce.

Sidst, men ikke mindst er Peugeot 208 T16 Pikes Peak udstyret med skræddersyede Michelin dæk, som giver de firehjulstrukne hjul et uvurderligt vejgreb.

Der er 156 sving imellem rallyhistoriens mest succesfulde kører og bjergtinden i Colorado, men når Sébastian Loeb sætter sig bag rattet af 208 T16 Pikes Peak, er det én af de mest potente specialfremstillede motorsportsbiler nogensinde, som skal føre ham til tronen som ”King of The Peak”.

Peugeot til salg på biltorvet.dk

Peugeot 206 1,4 XR 75HK 3d
kr. 21.900
Peugeot 3008 1,6 BlueHDi Allure EAT6 120HK 6g Aut.
kr. 399.900
Peugeot 208 1,6 BlueHDi Active 100HK 5d
kr. 127.900
Peugeot 207 1,6 VTi Roland Garros 120HK Cabr.
kr. 189.900
Peugeot 2008 1,2 e-THP 110 Style 5d
kr. 209.900
Peugeot 3008 1,6 BlueHDi Active 120HK 6g
kr. 324.990
Peugeot 5008 1,6 BlueHDi Style 120HK 6g
kr. 309.800
Peugeot 206 CC 1,6 110HK Cabr.
kr. 37.900
Peugeot 3008 1,6 HDI Premium Plus 112HK 6g
kr. 159.800
Peugeot 108 1,0 e-VTi 69 Active 5d
kr. 79.900
Peugeot 3008 2,0 BlueHDi Allure 150HK 6g
kr. 399.900
Peugeot 308 1,2 e-THP 110 Active SW
kr. 224.900

Brugte biler fra alle bilmærker