Porsches fascinerende sportsvogne deltager igen og igen i utallige rekordforsøg, men denne gang var formålet med testen en anelse anderledes end normalt. I en standard Porsche 911 Carrera med 345 hk og Porsches dobbeltkoblingsgearkasse PDK, kørte testpersonen, tidligere racerkører og nu vært på tv-programmet n-tv Motor magazine Klaus Niedzwiedz, 648 kilometer på almindelig vej og opnåede dermed et ekstremt lavt gennemsnitligt brændstofforbrug på blot 6,7 liter brændstof per 100 kilometer eller hele 14,9 km/l. I processen distancerede han uden problemer det opgivede forbrug under Euro 5 normen på 10,2 km/l, der allerede er et benchmark i segmentet for sportsvogne, når talen falder på brændstoføkonomi.


Den benyttede testbil tilbagelagde 190 kilometer af den totale rute på landeveje, 30 kilometer i bytrafik og resten af distancen på den tyske Autobahn. Bilens brændstoftank blev fyldt op inden testforsøget begyndte og efter 648 kilometer grundigt inspiceret af en certificeret inspektør fra den tyske "DEKRA Car Inspection Authority", som også forseglede såvel tank som motorrum inden testforsøget startede. Under normale trafikforhold, med kørelys tændt på bilen og regn fra tid til anden, arbejdede testkører Klaus Niedzwiedz målrettet på at holde motorens omdrejningstal mellem 1.800 og 2.000 o/min med en hastighed på mellem 90 og 130 km/l. Den gennemsnitlige hastighed forsøget opnåede var 84 km/t.

Med Klaus Niedzwiedz ord, "resultatet af denne test beviser, at man med lidt følelse og disciplin kan køre selv en 3,6 liters sportsvogn med 345 hk ret så økonomisk."

Testforsøget bekræfter igen, at Porsche er på rette spor i deres teknologiske udvikling. Indenfor en særdeles kort tidsperiode er alle produktionsversioner af Porsche 911 med sugemotor blevet modificeret med direkte benzinindsprøjtning, hvilket har forbedret brændstoføkonomien med mere end 12 procent samtidig med en betydelig forøgelse af både hestekræfter og drejningsmoment.

Den tilvalgte PDK transmission med syv gear bidrager yderligere til bilens forbedrede brøndstoføkonomi samtidig med, at dobbeltkoblingssystemet tilfører de 6-cylindrede boxer-motorer mere kraftfulde og sportslige præstationer.