Kigger man salgsstatistikken igennem, så er halvdelen af de solgte Alfa 159 modeller en stationcar eller Sportwagon, som Alfa Romeo kalder det. Det er forståeligt nok at så mange vælger denne udgave, da bilen ikke blot er praktisk men også afsindig flot.

Vi har tidligere anmeldt Alfa 159 i sedan udgaven og her var den generelle begejstring stor. Det samme gælder for Sportwagon modellen, der i forhold til sedanen rummer 40 liter mere i bagagerummet. Det er ganske pænt, når man tænker på at de moderne ”livsstils stationcars” som regel har mindre plads end normale sedan modeller.

Praktisk
Sportwagon er indrettet så bagklappen går et stykke ind i taget og derved sikre en større åbning og lettere adgang til bagagerummet. Det er en meget lille detalje, der har en meget stor praktisk betydning.

Sportwagon er højere og tungere end sedan modellen, hvilket også normalt vil have betydning for køreegenskaberne i form af vægtfordelingen. Dette har Alfa Romeo selvfølgelig tænkt på og justeret undervogn og elektroniske hjælpemidler efter dette. På denne måde får du ikke bare en flot og praktisk vogn, du får også en rigtig velkørende en af slagsen.

Motoren
Motorudvalget til Sportwagon modellen er nøjagtig det samme, som til sedan modellen. Det betyder at man kan starte med den mindste 1,9 liters benzin udgave og så ellers bevæge sig op igennem feltet af små og store perler. Næsten alle motorer er udviklet i ”de glade GM dage” og selve motorblokkene kommer derfor fra australske Holden. Topstykkerne er udviklet af Alfa Romeo selv og man mærker intet til den amerikanske gigants tidligere indflydelse.

Vores testbil er udstyret med noget af det ypperste vi længe har set – nemlig den lækre 2,4 liters JTDM dieselmotor med 200 hk og hele 400 Nm i maksimalt drejningsmoment. Vi kan ligeså godt slå fast at denne motor er vidunderlig, specielt på lande- og motorvej, hvor man kan få lov at nyde godt at det store moment og de lave omdrejningstal. Men det er ikke kun på motorvejen at kraftværket kan noget, også i sprint disciplinen viser maskinen sit værd og 0-100 km/t er overstået på 8,6 sekunder. Topfarten er 226 km/t, hvilket skulle være nok til de fleste. Samtidig er motor ganske økonomisk, når man tænker på den høje ydelse. Ifølge Alfa Romeo skulle det gennemsnitlige forbrug være 14,3 km/l - men vi målte 15,4 km/l i vores testuge. Ikke dårligt for en bil af denne klasse.

Indvendigt
Kvaliteten i kabinen er flere trin bedre end vi kender det fra Alfa 156. Materialerne er bedre, samletkvaliteten er bedre og den generelle komfort er bedre. Sæderne er stadi typisk Alfa, hvilket betyder at man sidder på sædet og ikke i sædet. Heldigvis kan man indstille sig ud af de fleste ting, som så bare går hen og bliver detaljer.

Hvorfor 159 Sportwagon?
Med den efterhånden meget høje finish kvalitet, de dejlige køreegenskaber og ikke mindst de sprøde motorer, er der ikke rigtig noget der taler for at man ikke skulle vælge en Alfa Romeo Sportwagon frem for en Audi Avant eller en BMW Touring model. Sammenligner man med f.eks. BMW 325d Touring, der har stort set sammen motorspecifikationer, ja så er merprisen for BMW’en hele 75.000,- kroner. Der kan købes meget diesel for disse penge.

Samlet set
Er man Alfa fan og elsker man design og detaljer, så er Alfa 159 Sportwagon helt perfekt. Den kraftige dieselmotor står ikke tilbage for nogen og leverer varen fuldt ud. Samtidig er prisen på cirka 550.000,- kroner altså slet ikke så tosset. Hvis man kan sige sådan i Danmark.

Der er nogen der siger at en Alfa med dieselmotor er helligbrøde – de burde skamme sig og prøve en 2,4 JTDM Sportwagon!