Audi har det med at hive designmæssige perler op af hatten. Da man tilbage i 1998 lancerede TT for omverdenen, introducerede man samtidig en helt nye designstil – en stil der med skarpe futuristiske linjer straks faldt i de flestes smag. Derfor er TT også blev et ”design ikon” i bilbranchen og de smukke linjer går igen i alle modeller fra den tyske producent. Det var derfor også med stor interesse fra bilfolket da den nye A4 Cabriolet så dagens lys. Den tidligere A4 cabriolet, der kom på markedet i 1991, stoppede i produktion tilbage i 2000 – hvilket efterlod et mindre hul i Audis modelprogram. Men, ventetiden er tilgivet, når man ser den nye A4 cabriolet – for bilen er ikke bare smuk – den er blandt de absolut smukkeste.

I Danmark fås A4 cabriolet med to motorer. En 2,4 liters V6’er med 170 Hk og en 3,0 liters V6’er med 220 Hk. Vores testbil var udstyret med den lækre 3,0 liters motor og det spændende trinløse automatiske Multitronic gearskifte. Selvom begge motorer imponerer og den 170 Hk ligner det bedste køb, hvis vi kigger på prisen, så er den 3,0 liters V6’er med 220 Hk en sand perle. Lyden er vidunderlig og accelerationen tilsvarende. Når man har vænnet sig til det trinløse gearskifte, så sidder man konstant med et smil på læben når klampen trykkes i bund; for bilen bliver bare ved og ved med at accelererer. 0-100 Km/t er overstået på 7,8 sekunder og festen stopper først ved 234 Km/t. Vejen til tophastigheden er ekstremt behagelig uden nogle former for uro eller vibrationer. Selv med 220 Km/t på den tyske Autobahn ligger bilen stille og roligt på vejen. En interessant detalje er, at motoren kun snurre ved cirka 2.600 o/min. når hastigheden ligger omkring de 150 Km/t. Støjniveauet i kabinen er rent ud sagt imponerende. Selvom man kører med kaleche i stedet for fast tag, så er der meget stille i kabinen. Ja, faktisk mere stille end i flere biler med fast tag. Meget imponerende håndværk fra Audis side.

Køreegenskaberne i A4 cabriolet er forbedret i en sådan grad, at man ikke skulle tro at det var en cabriolet man befandt sig i. Takket være en forbedring i vridningsstabiliteten på hele 112 pct. Samt en avanceret undervogn, har Audi skruet en topløs bil sammen, der sagtens kan presses ud i ekstremerne og samtidig sætte mange biler i samme klasse, men med fast tag, til vægs. Endnu engang imponerende håndværk.

De flotte linjer fra bilens ydre fortsætter i kabinen, hvor den ene designmæssige detalje efter den anden nærmest lyser en i ansigtet når man sætter sig ind. Kvaliteten af materialerne er svær at finde bedre og samlingen af samme ligeså.

Vores testbil var udstyret med en lækker økseblodsfarvet læderkabine, der matcher den sølvmetallic karrosserifarve rigtig godt. Når bilen så samtidig har kaleche i samme farve som sæderne og ganske heldigt og tæt på den røde farve i baglygterne, ja så går det hele op i en højere enhed. Den fuldautomatiske kaleche er kun små tyve sekunder om at finde på plads.

Pladsen i kabinen er god og A4 er faktisk en af de cabrios, hvor fire voksne kan sidde behageligt på længere ture. Mængden af bagage er kun 246 liter, hvilket med kalechen nede reduceres til ”meget lidt”.

Sikkerhedsniveauet er helt i top, med 4 airbags og alskens tænkelige elektroniske hjælpemidler, herunder bla. ABS og ESP som standard. Samtidig er A4 cabriolet udstyret med to styrtbøjler, der automatisk springer frem bag bagsæderne i tilfælde af uheld.

Prisen på A4 cabriolet starter ved cirka 580.000,- kroner for en 2,4 liters og 685.000,- kroner for den 3,0 liters med Multitronic gear. Dertil skal der i vores testbils tilfælde iberegnes i merpris på cirka 150.000,- kroner for ekstra udstyr. Det kan derfor godt være en dyr fornøjelse at få sin A4 lavet, ”lige som man vil have den”.

Under hele denne skriveproces, har jeg forsøgt at finde noget negativt at sige om A4 cabriolet. Jeg ved ikke rigtig hvad det skal være – men kan selvfølgelig gå i detaljer og finde en eller anden mærkelig lille ting. Men jeg tror hellere at jeg vil lade værre og blot sige, at Audi A4 cabriolet 3,0 V6 Multitronic, over-all er en af den bedste biler, jeg som motorjournalist, har kørt. Selvfølgelig kan man finde biler, der på de enkelte områder er bedre. Men, samlet set er bilen så godt skruet sammen, både hvad angår design, køreegenskaber samt motor og gearkasse, at jeg vil tillade mig at sige at det er køreglæde når det er absolut bedst.