Audi har taget et nyt fuldautomatisk karrosserilakeringsanlæg i brug på fabrikken i Ingolstadt. Det er et af verdens mest miljøvenlige lakeringsanlæg takket være effektive teknologier, og samtidig aflaster ergonomiske arbejdspladser medarbejderne.

Det nye lakeringsanlæg beskæftiger ca. 200 medarbejdere på tre skiftehold. De får hjælp til lakeringen af 54 lakeringsrobotter, 36 håndteringsrobotter og 8 rengøringsrobotter. Opførelsen af den i alt 324 m lange, 36 m brede og 32 m høje nye hal blev påbegyndt i april 2014. I marts 2015 startede opbygningen af selve anlægget, og i juli kunne der holdes rejsegilde. I foråret 2016 gik serieproduktionen i gang, og p.t. bliver der lakeret 650 karrosserier dagligt, mens den maksimale kapacitet på ca. 900 biler om dagen forventes nået ved årets udgang. På nuværende tidspunkt bliver lakeringsprocessen for modellerne Audi A4 og A5 håndteret på det nye lakeringsanlæg, og fremover vil det også være tilfældet for modellerne Audi A3 og Q2.


Miljøvenligt anlæg
Det nye lakeringsanlæg er et af de mest miljøvenlige i verden. Det skyldes, at anlægget er udstyret med de mest moderne teknikker som fx recirkulation, tørudskilning og rensning af den udledte luft. Disse tiltag gør det muligt at reducere brugen af ressourcer betydeligt, så varme- og vandforbruget pr. bil kan reduceres med 20 %. Endvidere er recirkulationen medvirkende til, at der genereres 30 % mindre CO2 pr. lakeret bil, og rensningen af den udledte luft reducerer VOC-emissionen (flygtige organiske forbindelser) med 90 %. Hubert Waltl, direktør for produktion og logistik hos AUDI AG, udtaler, at ”bæredygtig ageren har en høj prioritet hos Audi. Derfor videre­udvikler vi løbende vores produktionsteknologier. Kun på den måde kan vi leve op til vores krav til kvalitet, økologisk bæredygtighed og energiregnskab.”

Nyeste teknologi
Karrosserilakeringsanlægget anvender den nyeste lakeringsteknik med robot­teknologi og elektrostatiske højhastighedrotationsforstøvere, der udfører lakeringsprocessen fuldautomatisk. I forbindelse med den såkaldte Bell-Bell-proces bliver der udelukkende lakeret elektrostatisk, hvilket giver en højere virkningsgrad. I kombination med tørudskilningen er det noget, der også er til fordel for miljøet. Pr. lakeret bil bliver der genereret 5 % mindre affald – eksempelvis lakslam.

En komplet karrosserilakeringsproces tager ca. 3 timer for en Audi. I denne proces gennemgår bilen tre stationer: påføringen af fylder, basislak og klarlak. Efter hvert af disse procestrin kører de lakerede karrosserier igennem en tørre­maskine. Energiforbruget til at skabe en konstant temperatur i tørrekabinerne tilpasses ideelt til antallet af karrosserier, der skal tørres, bl.a. ved at specielle luftdyser rettes mod karrosserierne.

Ergonomisk arbejdsplads
Audi prioriterer en ergonomisk udformning af arbejdspladserne højt. Eksempelvis sørger højdeindstillelige arbejdslifte i det nye lakeringsanlæg for optimale arbejdsforhold. Handling-apparater som fx løfteaggregater til motorhjelm og bagklap hjælper medarbejderne i deres arbejde. Noget nyt er også transportbåndet til medarbejderne, som de bevæger sig på, når de arbejder direkte ved karrosserierne. I stedet for faste værktøjsstationer er redskaber som fx poleringsmaskinen og poleringspastaen altid ved hånden.