Til at starte det nye år på har BMW faceliftet 3-serien og introduceret en ny motor til BMW 318i. Faceliftet inkluderer bl.a. nye forlygter og baglygter og ny designede skørter. Mere brugbart er dog at dæmperne og baghjulsophænget er blevet forbedret og selve styringen skulle være blevet mere direkte. Desuden er undervognen strammet lidt mere op.

Udover de nævnte ændringer i facetliftet er der ikke den store forskel på den nye årgang af 3-serien. Designet er stadigt som BMW design skal være både indvendigt og udvendigt. Og kvaliteten er noget af det bedste man finder i dagens biler.

Pressebilen var udstyret med en lysegrå kabine, og den faldt bestemt ikke i min smag. Hele kabinen mistede sit eksklusive og klassiske look, men det er selvfølgelig en smagssag.

Den nye motor er på 2,0 liter og yder 143 hk ved 6000 o/min. Moment topper ved 3750 o/min. med 200 Nm. Tophastigheden er 218 km/t og 0-100 klares på 9,3 sek.

Der er ikke noget umiddelbart at udsætte på den nye motor. Den er rimelig støj og vibrationsfri, men man bliver ikke vildt imponeret når man sætter sig ind og drejer nøglen. På vejen arbejder de 4 cylindre godt og BMW’en er da også hurtig nok. Men når man først én gang har kørt en 320i med en rækkesekser, ved man hvad man går glip af ved at nøjes med de fire cylindre. Både lyden og kraftoverskuddet i en 320’er gør, at man virkelig føler, at man sidder bag rattet af en BMW.
Der er ikke noget bemærkelsesværdig udstyr i BMW’en. Det eneste ”luksus” udstyr er elruder foran, og så er jeg lidt skuffet over at man mangler el-ruder ved bagsædet.

BMW 318i er en fuldvoksen BMW når man kikker på design, og plads i kabinen; især iforhold til Compact serien. Men på motor- og udstyrssiden mangler man lidt luksus, når man tænker på at bilen koster over 360.000 kr.