Nogle ting gør livet nemmere…

Det er sjovt, som der er nogle ting i livet, der gør andre ting lettere. BMW 320d er helt klart en af de ting. Skal man fra A til B, vil man i 320d meget gerne lige ligge vejen forbi C og D inden man ankommer til målet. Bilen er så behagelig at køre, at det er meget svært at komme ud af den igen, når først man har sat sig.

Mange af roserne til denne behagelige bil, skal tilfalde kabinen. BMW ved hvad der fungerer og hvad der fungerer optimalt. Derfor har de heller ikke ved dette sidste facelift ændret ved kabinen. Alt sidder som det skal - kvaliteten er uovertruffen - og man får bare sådan en følelse af at ville blive siddende.
Alle kontakter, arme, drejeskiver etc. mærkes solide og lette at betjene. Der er ingen "løse" ender.

Andet punkt på listen for behagelig kørsel er motoren. BMW har udstyret 320d med en 2.0 liters common-rail diesel motor, med 150 Hk og imponerende 330 Nm. Det er momentet på 330 Nm, der har hovedrollen, når det drejer sig om den behagelig kørsel. Accelerationen 0-100 Km/t er overstået på 8.9 sek., men endnu bedre, så er accelerationen fra 60-120 Km/t overstået på blot 8.4 sek. (målt under test). Dette gør, at stort set alle overhalinger af for langsomt kørende bilister er overstået på meget kort tid. Nogle vil så mene at det gør det farligt at køre bilen, da man vil have tendens til at overhale alt og alle. Jeg tror ikke dette er tilfældet - man vil nok nærmere sikre sig en behagelig kørsel og samtidig vide, at hvis situationen opstår, så er der kraft nok til at kunne reagerer.

Der er i mine øjne to minusser ved 320d's motor. For det første, så larmer den som en rigtig diesel når den holder i tomgang eller kører ved lav hastighed. Det kan godt være at man hører larmen mere, fordi man automatisk forventer en behagelig stille turbinelyd fra en rækkesekser, når man sidder i bilen.

Det andet minus ved motoren, er overgangen fra fjerde til femte gear. Normalt vil man ligge femte gear ind ved 80-90 Km/t. Men dette er ikke særlig behageligt i 320d. Det føles virkelig som om at bilen sejtrækker, samtidig med at den larmer helt utroligt. Femte gear skal først ligges ind når nålen passerer de 100 Km/t. Men, så er der til gengæld også lagt op til ekstremt behagelig kørsel. Selv op af bakke i femte gear accelererer bilen lystigt. Man mangler ikke "power" på noget tidspunkt.
Bortset fra en smule synlige ændringer ved eksteriøret, er der ikke sket meget ved det sidste facelift. Og dog. Bag rattet kan man mærke en lettere opstramning af undervognen. Dette giver en lidt mere kontant styring - dog uden at fjerne betydeligt fra bilens komfort.

404.000,- kroner skal du slipper for en BMW 320d. Det er små 12.000,- kroner mindre end en 320i med 170 Hk.

Der er ingen tvivl om, at 320d byder på ligeså meget sjov som 320i - ja, på motorvejen er den nok endda sjovere. Økonomisk set er den også billigere at køre i. Hvad er der så at tænke over? Hvis vi kigger tilbage i artiklen, så er der kun et rigtig minus vi falder over - lyden fra motoren! Hvis man vil have lyden af en BMW rækkesekser, så skal man altså over i 320i. Der er meget diesel lyd i 320d - men, på den anden side, så er det jo også en dieselbil man har købt. Så, kan man undvære rækkesekserlyden, så køb en 320d. Du får simpelthen så meget sjov og komfort for dine penge.