BMW’s Compact model har siden den blev introduceret været forfulgt af forskellige fordomme, som f.eks. "ikke en rigtig BMW" og "Nå, du har ikke råd til en rigtig, hva". Det er lidt synd, for Compact modellen er jo en rigtig BMW. At bilens "afhuggede" bagende så ikke altid har været det mest vellykkede design, er så noget helt andet.

Den seneste generation af BMW Compact er blevet sin helt egen. Både forende og bagende er bilens egen - så du kan ikke længere være i tvivl om at det er en Compact du holder bagved eller foran dig. Foran har bilen fået opdelte forlygter. Noget nyt fra BMW, der i mine øjne klæder bilen rigtig godt. Bagenden er, som noget helt revolutionerende, blevet udstyret med gennemsigtige baglygter. Om man kan lide det eller ej er en smagssag. Jeg synes det passer fint til det image, som BMW sigter efter. Nemlig at bilen skal være en fræk lille sag.

Det helt klare "glas" i baglygterne træder specielt meget frem i den herlige blå farve, som vores testbil havde. Det er klart den bedste farve til bilen. Specielt når man kigger indenfor og ser, at kabinen matcher, med blåt instrumentpanel samt blå sportssæder i læder. Det ser altså godt ud.

Når vi nu er ved kabinen, så er der nogle ting der virkelig skal fremhæves. Sæderne er MULTI justerbare. De kan ikke bare indstilles i højden, ryggen etc. Det er faktisk også muligt at indstille, hvor langt op under låret man vil have støtte. En rigtig god detalje. Noget andet er pladsen bagi. Umiddelbart vil man sige, at der ikke kan være meget plads i den afkortede model.

Men, da den mindre plads er lånt fra bagagerummet, sidder man rigtig komfortabelt. Selv redaktionens "høje" medarbejdere, havde fin benplads i det dybe bagsæde.

Samlekvaliteten er typisk BMW, så den skal vi ikke dvæle ved. Det skal vi derimod ved motor og priser.
Hvis vi starter med motoren, så var vores testbil seriens topmodel. Det betyder at man har taget rækkesekseren fra 525i og smækket den ned i det lille karrosseri. Det giver 192 Hk ved 5.500 o/min og et moment på 245 Nm ved 3.500 o/min, der sikre bilen en 0-100 Km/t tid på 7.1 sekund. Samtidig har man leget lidt med lyden, så den glatte nærmest turbineagtige lyd er krydret med en lidt mere hul brummen. Netop denne forandring i motorlyden, har fået nogle kollegaer til at kritiserer bilen for at larme for meget. Jeg ville personligt aldrig skifte lyden ud med den stille lyd fra 525i. Det er i mine øjne aldeles forkert at sammenligne de to biler, selvom motoren er den samme. 325ti skal være rå, den skal lyde som den lyder. Det er ikke en cruiser, men en racer.

325ti er ganske let at køre. Bilen er udstyret med M-undervogn - der dog ikke hjælper meget på, at bilen har en tendens til understyring. Det går dog aldrig hen og bliver ubehageligt og den stiller ikke de store krav til føreren, så længe man sørge for at ASC (Anti Spin Control) er slået til. Er vejen bare lidt fugtig og ASC bliver slået fra, kan man godt forberede sig på lidt sjov fra bagenden. Men, ASC er selvfølgelig til for at det ikke sker. Så er det bare herligt, at man kan slå det fra engang imellem.

Alt i alt er BMW 325ti er herlig lille racer – dog uden at blive voldsom. Jeg kunne selv godt finde på at investerer i bilen, hvis bare prisen var en anden. Prisen starter ved 429.000,- kroner – og hvis bil så skal udstyres på samme måde som vores testbilen – hvilket betyder soltag, cruisecontrol, metallak, bagrudevisker etc. -så ender prisen på knap 480.000,- kroner. Og det er for meget! Til den pris, er der nemlig ikke mange tusinde kroner op til den noget mere attraktive Coupé serie.