Med den nye 7-serie signalerer BMW, at de bestemt har tænkt sig at være med helt i front, når det drejer sig om de helt store og luksuriøse sedan modeller. Faktisk har de givet den så meget gas ved designbordet, at vi ser helt nye tiltag, som bestemt ikke er dagligdag i bilbranchen. Det gælder både teknisk og konstruktionsmæssigt.

Værd at fremhæve er den 6-cylindrede twin-turbo dieselmotor, som vi finder i denne 730d. Motoren yder 265 hk og har et maksimalt drejningsmoment på hele 620 Nm. Dette giver nogle imponerende præstationer, men samtidig også en helt utrolig komfort i kabinen – det store drejningsmoment gør nemlig, at motoren arbejder ved meget lave omdrejninger, hvilket holder støjniveauet meget langt nede. Samtidig gør den 8-trins automatgearkasse det så godt, at verdensklasse nok er et alt for lille ord.

På trods af de mange kræfter, så holder 730d alligevel et imponerende brændstofgennemsnit på op til 22,2 km/l – og lige så imponerende er CO2-udledningen, der holder sig nede på 119 g/km.

Den nye 7-serie er som noget nyt opbygget med en såkaldt carbon core – dvs. at selve bilens karrosseri primært er opbygget i kulfiber, som er 50 % lettere end stål og 30 % lettere end aluminium, så stryger 730d alligevel forbi de 100 km/t på 6,1 sekunder, og den stopper først når nålen rammer 250 km/t.

Den nye 7-serie fås med så meget nytænkende teknisk udstyr, at bilnørder blot kan stå og trække på smilebåndet. En lækker feature er muligheden for at parkere via bilens nøgle, hvis du f.eks. kun kan finde en parkeringsplads, hvor der kun lige er plads til bilen – eller hvis der er en anden bilist, der har parkeret for tæt på dig. Så starter du blot bilen via nøglen og bakker den ud ved nogle små tryk med pegefingeren. Virkelig smart og virkelig gennemført.

7-serien er virkelig det ypperste fra BMW på nuværende tidspunkt. Bag rattet føler du dig som et med bilen og de berømte BMW køreegenskaber er om muligt endnu bedre end tidligere. Sidder du på bagsædet, så læn dig tilbage og nyd landskabet glide forbi. Får du solen i øjnene eller har du det for varmt – så kan du via den integrerede tablet styre alt fra soltag til klimaanlæg.

Rent designmæssigt var vores testbil udstyret med M sportspakke, hvilket bl.a. betyder 20” fælge, udvendig og indvendig styling og meget meget mere. Pakken koster hele 140.000,-, men det klæder bilen så godt, at det næsten er synd at lade være.

Vores testbil har en basispris på 1.582.000,-. Skal du have samme udstyrsmængde, så ender prisen på 1.899.000,-.

BMW viser virkelig tænder med seneste udgave af 7-serien, hvilket de også bliver nødt til, når konkurrenterne hedder Mercedes S-klasse, Audi A8 og Jaguar XJ. Og 7-serien er med helt fremme, både når det drejer sig om køreegenskaber, teknik og komfort. Ja, jeg har faktisk lidt svært ved at finde noget negativt at sige om bilen. Så det vil jeg lade være med.