Man er ikke i tvivl om at det er en BMW, når man ser en X5 komme kørende. Den karakteristiske snude og de afrundede former er helt i BMW's "normale" flådes ånd. Det er svært at beskrive udseendet på X5, uden at bruge ordet magtfuld. Og dette ord kan man også bruge om den følelse man får, når man sidder bag rattet. For selvom bilen er elegant at se på, så er den altså også lidt provokerende. De nærmeste konkurrenter til X5 er Mercedes ML og Lexus RX300 - men ingen af de to biler kan måle sig med X5 på designsiden. Mercedes ML er ganske vist svulmende og barsk at se til, men det færdige resultat er ikke så fuldendt, som hos X5. Det er den umiddelbare følelse man får, når man ser de to biler.
Vores testbil var sort, hvilket må siges at være farven til bilen. Den er ganske vist flot i alle stort set alle nuancer - men sort, det er farven. Her kommer designet rigtig til sin ret.

Når man sætter sig ind i kabinen, bliver man mødt at den samme kvalitetsfornemmelse, som i alle andre BMW modeller. Alt sidder, hvor det skal og kvaliteten er uovertruffen. Lækker samlekvalitet og rigtig gode materialer gør, at man hele tiden føler sig hjemme i den amerikansk byggede kabine.
Førerstillingen har de indstillingsmuligheder vi kender fra alm. personbiler, fra BMW's side, og sæderne har en rigtig god støtte.

Det ypperste og mest spektakulære ved vores X5'er, er helt klart motoren. Den kraftfulde 3.0 liters sekscylindrede diesel, flytter let og ubesværet rundt på den to tons tunge bil. Motoren leverer 184 Hk ved 4.000 o/min og et moment på hele 410 Nm, ved blot 2.000 o/min. Dette sikre den store vogn en 0-100 Km/t tid på blot 10,5 sek. Topfarten er 200 Km/t.

Med spincontrol, ABS, samt en god håndfuld airbags, er BMW X5 også med helt fremme sikkerhedsmæssigt. Samtidig er bilen utrolig let at håndterer i en undvigemanøvre - ja, man føler på intet tidspunkt at det er en stor 4X4 man kører rundt i.

Vores testbil var udstyret med dæk til landevejen. Hvilket var yderst behageligt da turen gik til Tyskland. Men, i terrænet - nej, der går den ikke. Med det enorme moment og den behagelige gearing skulle X5 umiddelbart opfører sig ganske pænt i terrænet, men vi opgav efter en kort tur i sandet. Så pga. dækvalget, vil det ikke være fair at skrive meget om bilens evner i terræn. Men, samtidig skal det så også siges, at 95% af de folk, der køber en X5'er, ikke har intentioner om at bruge den i terræn.

I Van udgaven af X5 får man et stort, og behageligt at læsse, bagagerum på 1550 liter. Bagklappen er så smart indrettet, at den deler sig i to. Desværre kan den øverste del af klappen ikke låses fast, så man evt. kunne transportere nogle lange lister eller brædder uden at have den øverste del klaprende.

Listen af ekstraudstyr til X5 er lang. Vi var så heldige at have navigationsudstyr og Tv i bilen. Prisen for denne herlighed er godt 20.000,- kroner. Tv'et er dog kun til glæde ved stilstand, da det elektronisk slår fra, når bilen bevæger sig. Det skulle give en mere sikker kørsel. Svært at forklarer sine passagerer, men en nødvendighed.