Selvom ændringen af registreringsafgiften på el-biler har medført et fald i salget, så fortsætter bilproducenterne med at lancere nye eller opgraderede modeller – for udenfor Danmarks grænser går salget strygende. BMW har modificeret batteripakken på deres populære i3, så rækkevidden nu er øget. Vi tester i3 med range extender og masser af udstyr.

 

Med den nye batteripakke lover BMW op til 300 km på en opladning. Men, tallet er i praksis tættere på 200 km. Vores model er udstyret med range extender (REX, red.), som er en lille 2-cylindret motor, der driver en kompressor, der leverer strøm til batteriet, når dette er ved at være fladt. Motoren har ingen direkte kontakt med hjulene og derved heller ikke bilens fremdrift. Den samlede aktionsradius med range extender er cirka 330 km.

 

I3 er opbygget i kulfiber, hvilket er med til at nedsætte vægten betydeligt. Samtidig har man valgt udelukkende at bruge bæredygtige materialer til kabinen, hvor Kenaf, ren ny uld og eukalyptustræ er dominerende. Selv på fabrikken i Leipzig er fokus sat mod det bæredygtige. Her har man opført vindmøller, der udelukkende leverer strøm til produktionen af i3.

 

I3 er nytænkende på virkelig mange områder. Kabinen er futuristisk lavet og virkelig nyskabende. Det er et super behageligt sted at opholde sig - men en lille fejl er dog bagdørene, der kun kan åbnes, hvis fordøren er åben. Det er ikke smart, hvis børnene skal hurtigt ind mens det regner. Så skal du nemlig åbne fordøren og tage selen af, før der kan gives adgang til bagsæderne. Det må BMW gerne tænke over til næste generation af i3 – for selvom det ser godt ud, så er det ikke særlig praktisk – specielt ikke i et land, hvor vejret ikke byder på lutter sol året rundt.

 

BMW i3 kører virkelig godt. Elmotoren har en ydelse på 170 hk, hvilket giver en accelerationstid fra 0-80 km/t på 4 sekunder.

 

En smart detalje ved i3 er muligheden for at kommunikere med bilen via din smartphone. Her kan du fra et hvilket som helst sted i verden se ladestanden, angive din kørselsstart og plotte kurser ind til din næste køretur. Det er nemt at sætte op og fungerer upåklageligt.

 

Prisen for i3 er også til at have med at gøre. Inklusiv et Clever Unlimited abonnement, hvor du kan tanke alt den strøm du ønsker, så koster i3 297.500,-. Vælger du samme model som vores testbil, så er prisen 391.000,- inkl. Clever Unlimited. Men, når så du begynder at vælge fra udstyrlisten og i3 bliver udstyret med bl.a. glassoltag, 19” alufælge, komfortpakke, hurtigladning, Harman Kardon anlæg og meget mere – ja så ender prisen på hele 512.000,-. Det er rigtig mange penge og vi begynder at nærme os Tesla Model S (og specielt den kommende Model 3, red.) priser, hvor rækkevidden er det dobbelt og pladsen næsten ligeså.

 

BMW i3 er på mange måder en genial bil. Skulle jeg have en el-bil til primært by og landevejskørsel, så var den et oplagt valg. Bl.a. fordi bilen giver en meget høj kvalitetsfornemmelse og er ualmindelig behagelig at køre. Ideen med ubegrænset strøm er også rigtig god – det giver en tryghed i hverdagen. Dørene er smarte, bare ikke til danske forhold. Rækkevidden er forbedret, men kunne godt være bedre. Prisen er god – men, begynder du at fylde udstyr i, så bliver den meget høj. Det ændrer dog ikke på, at jeg er vild med BMW i3, præcis som jeg er det med i8. Selvom de ikke er perfekte, så giver de muligheden for at være en del af fremtiden allerede nu.