Danskerne elsker de store SUV'er, hvor der er plads til børn, bagage og kæledyr i diverse afskygninger - problemet er bare at de store biler altid har være ekstremt dyre og nærmeste utilnærmelige for almindelige mennesker. Men der sker store ting på markedet, og med GM's overtagelse af Daewoo, dukker der pludselig biler op, som vi kender navnet på, og føler os sikre ved - men som samtidig også har en pris, hvor det er muligt for hr. og fru. Danmark at være med. Et eksempel på dette er den nye Chevrolet Captiva.

Udstyr og varianter
I Danmark er det muligt at få sin Captiva med tre forskellige motorer - to benzin og en diesel. Den mindste benzinmotor er på 2,4 liter - den yder 136 hk og et maksimalt drejningsmoment på 220 Nm. Dieselmodellen er på 2,0 liter, yder 150 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 320 Nm ved 2.000 o/min.

Vi testede den store 3,2 liters V6 benzinversion med 230 hk og et maksimalt drejningsmoment på 297 Nm ved 3.200 o/min.

Lad mig slå fast med det samme, at motoren er virkelig behagelig og arbejder glimrende sammen med den 5-trins automatiske gearkasse. Motorgangen er blød og lækker, men med pedalen i bund skal den nok give lyd fra sig og sammen med 4-hjulstrækket sætte skub i den næsten 1,8 tons tunge Captiva. Selv om bilen aldrig bliver nogen racer, så virker motoren tilpas og velafstemt. Et lille minus er dog brændstoføkonomien, der godt kan få en til at overveje situationen lidt. Ifølge fabrikken skulle Captiva V6 køre 8,7 km/l i gennemsnit - men det tal er meget svært at holde, selv ved meget pæn kørsel.

V6-udgaven fås kun med udstyrsniveauet LT. De to mindre modeller kan også fås med LS-udstyr, hvilket betyder at man bl.a. må undvære midterarmlæn, krom, klimaanlæg med pollenfilter, multi cd-anlæg, el-justerbart førersæde og cruise control. Merprisen for LT-udstyret er ganske begrænset, når man ser på den mængde af udstyr man får oven i hatten. Gå derfor efter LT-modellerne.

Interiør
Captiva overrasker ganske positivt når man sætter sig indenfor. Sæderne er komfortable, plastkvaliteten er god og udstyrsniveauet er som før skrevet meget imponerende. Der er ganske naturligt et stykke vej op til de europæiske konkurrenter - men det gør på ingen måde Captiva til nogen dårlig bil. Når man kigger på prisen og det man får, så virker det hele ganske rimeligt.

Med sæderne i brug er der stadig masser af plads til bagage. Som standard rummer bagagerummet 465 liter - men kan udvides til 930 liter ved at nedfælde bagsæderne.

Captiva fås med enten 5 eller 7-sæder.

På vejen
Captiva er ganske tung - men ikke tungere end at den nok kan flytte sig, hvilket også ses på accelerationstiden fra 0-100 km/t, der blot tager 8,7 sekunder. Topfarten er opgivet til 204 km/t.
Det aktive 4x4-system er med til at sikre at Captiva bider sig godt fast, når det rigtig går løs. Captiva har ventilerede skivebremser både foran og bagpå - bremser der tager godt ved, og sammen med den 4-kanals bremsekraftfordeling sikrer optimal nedbremsning i alle situationer.

Køreegenskaberne er samlet set ganske glimrende og jeg er overbevist om at de fleste vil føle sig tilpas på rattet.

Overall
Der er ingen tvivl om at Captiva har gjort det nemmere for mange danskere at køre SUV med et højt udstyrsniveau og gode køreegenskaber. Priserne starter ved 399.995,- for den mindste benzinmodel, og slutter ved 579.996,- for den her testede V6'er. Begge modeller kan købes hos Chevrolet med en "indbygget" forsikring i prisen. Merprisen er cirka 20.000,- kroner for 3-års totalforsikring. Penge der er givet godt ud, og som kan finansieres igennem billånet.

Har du et ønske om at køre SUV til en fornuftig penge - så prøv lige at smutte forbi den lokale Chevrolet forhandler. Du får meget for pengene, og så er det tilmed pænt pakket ind.