Lige siden General Motors valgte at klaske deres elskede Chevrolet logo på fronten af alle europæiske Daewoo-biler, har stort set alle motorjournalister haft svært ved at forholde sig til mærket – for som vi siger: ”Det er jo bare en Daewoo”.

At være en Daewoo er der selvfølgelig ikke noget galt med – men navnet klinger ikke så godt i ørerne, som det klassiske Chevrolet. Og derfor var det også svært at se biler som Matiz, Lacetti og Nubira, som andet end Daewoo-biler, hvilket Chevrolet også godt var klar over. Men det var en smart måde, at få navnet ind på et eksisterende marked, og en god måde at forberede europæerne på, at der altså skete noget på denne front.

Nu er der så sandelig sket noget, og denne gang kan vi ikke bruge ovenstående frase, for nu er der nemlig ikke længere tale om en Daewoo. Chevrolet Cruze er nemlig landet, og det er den gjort under meget stor mediebevågenhed, idet den ifølge Chevrolet selv, samler nøgleelementer som godt design, gode køreegenskaber, høj kvalitet og lav pris, i en og samme pakke. Men er det muligt på et marked, som f.eks. det danske? For at finde ud af dette, har vi testet Chevrolet Cruze i to varianter – den mindste 1,6 liters med LS-udstyr, og den største 2,0 liters diesel med LT-udstyr.

Cruze er bygget på en helt ny platform, specielt beregnet til det europæiske marked. En rigtig smart tankegang fra GM, der bl.a. er med til at sikre, at bilen fungerer efter planen, helt fra start – i stedet for at have modificeret på noget, som først har været skabt til det asiatiske eller amerikanske marked. Når man gør dette, vil det mange gange kunne mærkes – det kan det ikke på Cruze.

Designet
Lad mig slå fast med det samme, at Cruze ser tæske godt ud. Den udstråler kvalitet, sikkerhed og faktisk også luksus på et meget højt plan. Hvis vi spurgte rundt omkring i gadebilledet, hvad sådan en bil måtte koste, kom der svar, der strakte sig fra 250.000,- til 600.000,- - og det forstår jeg godt, da Cruze er pokkers svær at blive klog på angående pris. For når du står ved siden af bilen, får du virkelig fornemmelsen af, at den burde koste kassen. Det voluminøse design og de smukke linjer i profilen, går lige ind hos de fleste – og tager du ved døren og smækker den, lyder der ikke en billig metallisk ”klang”, men et passende og blødere ”dunk”.

Indvendigt får du straks den samme følelse af, at der virkelig er godt noget ud af det. Plastikken er ikke stenhård, som vi normalt kender det fra amerikanske biler – tværtimod. Kabinen er samtidig delt op i en såkaldt ”dobbelt cockpit” indretning, hvor de forskellige elementer sidder lige der, hvor de skal bruges. Sæderne er rigtig gode og tilbyder en mellemting mellem sport og komfort. Personligt ville jeg gerne have endnu mere sidestøtte – men mellemvejen er nok det rette valg, hvis man kigger på de målgrupper Cruze henvender sig til.

Pladsen i kabinen er rigtig god, og fire voksne og et barn sidder glimrende. Med tre voksne på bagsædet er pladsen lidt trang – men på ingen måde umulig. Pladsen i bagagerummet er med sine 450 liter ganske god. Desværre finder vi i bagagerummet en stor bommert fra Chevrolets side – kuffertknusere! Det er simpelthen ikke godt nok og noget der hørte 80’eren til. Om igen Chevy!

Motorerne
Den mindste motor til Cruze er på 1,6 liter og yder 113 hk. Motoren spinder fint og er meget støjsvag – desværre er den også lige en kende for svag, rent ydelsesmæssigt, når der skal arbejdes lidt hårdere end til bykørsel og landevejskørsel. Når det så er sagt, så er det jo ikke sådan, at det ikke er til at leve med – men når du sidder bag rattet, så dukker følelsen af mere power til den rummelige bil bare op.

Lige over den 1,6 liters indstigningsmodel, finder vi en 1,8 liters med 141 hk – den har lige det ekstra punch, der mangler i 1,6’eren. Begge motorer er udstyret med en glimrende 5-trins gearkasse – der i mine øjne dog gerne måtte være 6-trins – også for økonomiens skyld.

Den anden model vi har kigget efter i sømmene, er topmodellen med 2,0 liters dieselmotor med 150 hk og et drejningsmoment på 320 Nm ved 2.000 o/min. Her mangler du bestemt ikke muskler og den kraftige diesel sender da også Cruze forbi de 100 km/t på 8,7 sekunder. Motoren er rigtig lækker og passer glimrende til bilens størrelse og fremtoning. Samtidig imponerer den med næste 18 km/l i gennemsnit.

Udstyr
Cruze fås i to forskellige udstyrsvarianter, LS og LT. Basisniveauet LS er ganske omfangsrigt, og byder bl.a. på stort set alt i el. Vælger du LS, så har du to motorvarianter at vælge imellem – nemlig 1,6 benzin (113 hk) og 2,0 diesel (125 hk). Går du et trin op og vælger LT, så bliver det rigtig interessant, for udover den store mængde udstyr du finder i LS-modellerne, så får du bl.a. læderkabine, cruise control og 7” indbygget navigationssystem – udstyr der normalt koster kassen, i forhold til den merpris, der er de to trin imellem. LT-udstyret fås kun til 1,8 benzin (141 hk) og 2,0 diesel (150 hk).

Sikkerheden
På sikkerhedsfronten er Cruze helt med, og er, som standard, udstyret med ABS med EBD, ESP, sideairbags, gardin airbags, ISOFIX til barnestole, og meget meget mere.

Priserne
Hvis du kan lide det meste af det, der netop er blevet skrevet, så vil du elske det næste – nemlig priserne. Chevrolet Cruze 1,6 LS koster nemlig kun 209.995,-, hvilket er fuldstændig vildt i mine øjne. Topmodellen med den 2,0 liters dieselmotor og LT-udstyr koster 274.995,-.

Priserne imponerer mig præcis ligeså meget som resten af Cruze. Det er svært at skælde bilen ud og hidse sig op over ting, når det samlede indtryk er så godt. Og hvis GM retter kuffertknuseren når bilen om et par år bliver faceliftet, og evt. vælger en 6-trins gearkasse – ja så ser det altså rigtig godt ud. Det kunne også være ganske interessant, hvis GM valgte at lave en stationcar version af Cruze – så ville de for alvor sætte gang i markedet.

Konklusion
Chevrolet Cruze er en imponerende god bil til nogle helt igennem imponerende priser. Jeg kan på det varmeste anbefale bilen til alle, uanset alder, der har brug for en veldesignet og velkørende bil, der udstyrsmæssigt ligger foran de fleste – selv i basis trim. Så inden du skriver under på en slutseddel, så und lige dig selv en tur i en Cruze først.

Af