Den nye luksuslimousine lander hos forhandlerne i 2. kvartal 2010. Dens elegant og kraftfuldt designede karrosseri er fremstillet af aluminium ved hjælp af Audi Space Frame-konstruktionen (ASF), og vejer ca. 40 procent mindre end et tilsvarende karrosseri af stål. Interiøret fascinerer med en ny, lys linjeføring og komforten om bord er førsteklasses.

Audi A8 forener et højt niveau af teknologi med en forbilledlig nem betjening. Fx er bilens Multi Media Interface - MMI - i samspil med navigationssystemet, som er ekstraudstyr, udstyret med en touchpad. Ved hjælp af MMI touch kan føreren betjene en lang række funktioner intuitivt – han kan bl.a. angive navigationsdestinationen ved at tegne bogstaverne på touchpad'en.

MMI Navigation plus er forbundet med de videreudviklede førerassistent- og sikkerhedssystemer på en ny måde. Systemet læser rutens forløb på forhånd og sender dataene til styreenhederne til den automatiske gearkasse, til forlygterne og til ACC Stop & Go (Adaptive cruise control). Disse systemer kan dermed registrere komplekse scenarier og hjælpe føreren på en forudseende måde. De nye teknologier omfatter bl.a. en natsynsassistent med markering af registrerede fodgængere og sikkerhedssystemet Audi pre sense.

Et andet ekstraudstyr til den nye A8 er de nye komplette LED-forlygter, hvori der anvendes lysdioder til samtlige lysfunktioner. Udover at give bilen et umiskendeligt udseende, er lyset fra LED lygterne utroligt effektivt og behageligt for det menneskelige øje, som ikke trættes i samme grad som ved konventionelle forlygter.

Den nye A8 fås med to forskellige motorer fra start, 4.2 FSI med 372 hk (273 kW) og 4.2 TDI, som yder 350 hk (258 kW). Kort efter følger en 3.0 TDI med 250 hk (184 kW). Alle motorerne har fået mere ydelse og drejningsmoment – men brændstofforbruget er faldet med 13 til 22 procent takket være intelligente effektivitetsteknologier som fx rekuperationssystemet og den innovative termostyring.

Den nye tiptronic gearkasse med 8 gear har også en stor andel i den øgede effektivitet – i den  komfortabelt arbejdende gearkasse ligger de 8 gear tæt, samtidig med at der opnås en stor samlet spredning. Styringen foregår rent elektronisk via en elegant gearvælger eller via skiftekontakter på rattet.

Det permanente dynamiske firehjulstræk – quattro - giver med et standard layout på 60% af momentet på bagakslen bilen en sportslig køre-karakteristik. Tilvælges sportsdifferentiale vil kræfterne derudover blive fordelt dynamisk mellem baghjulene (standard på 4.2 TDI).

Luftaffjedringen - adaptive air suspension - med adaptiv støddæmpning er standardudstyr, og er en del af køredynamiksystemet Audi drive select, der ligeledes er standard. Dynamisk styring kan tilvælges som ekstraudstyr.

Det sofistikerede lydsystem fra Bang og Olufsen, som fås som ekstraudstyr til Audi A8, er også blevet opgraderet, og har nu en samlet effekt på over 1.400 watt og 19 højttalere.