Den nye Audi S4

Suveræn kraft og overlegen køredynamik
Audi præsenterer om kort tid den sportslige topmodel i A4-modelrækken. Den nye S4 har verdenspremiere på biludstillingen i Paris. Den nye model vil, ligesom forgængeren, både kunne fås som limousine og Avant.

Hjertet i den nye Audi S4 er motoren – en videreudviklet V8-motor med et slagvolumen på 4,2 liter. Den yder 344 hk og 410 Nm drejningsmoment. Motoren er så kraftig, at den nye Audi S4 accelererer fra 0-100 km/t på bare 5,6 sekunder, og det tager 20,6 sekunder fra 0-200 km/t. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t.


Motoren
Den 4,2 liter store V8-motor imponerer i første omgang ved at være ekstremt kort. Den er blot 464 mm lang og finder derfor plads i det forholdsvis kompakte motorrum i en bil i A4-format. For at opnå denne kompakte konstruktion har Audi installeret et kædetræk til knastaksler og hjælpeaggregater på bagsiden af motoren. Dermed har det været muligt at reducere længden med ikke mindre end 52 mm. Hele V8-motoren vejer kun 195 kg og er dermed ikke tungere end den 6-cylindrede biturbomotor i den hidtidige S4. Det giver store fordele hvad angår vægtfordelingen og køredynamikken.

4,2-liters motoren i S4 yder sine maksimale 344 hk ved 7.000 omdr./min. Det højeste drejningsmoment på 410 Nm er til stede ved 3.500 omdr./min. Endnu mere imponerende end disse tal er kombinationen af spontan kraftudfoldelse, en forbløffende omdrejningsvillighed og det V8-typiske momentforløb.Kræfterne overføres til vejen via en sportsligt afstemt 6-trins manuel gearkasse med små spring mellem gearene, det permanente firehjulstræk quattro og 18” store hjul. Dermed kan den nye S4 effektivt omsætte motorydelsen til fremdrift og virkelig udnytte potentialet i sin aluminium-undervogn. Med andre ord: S4 giver den rene og skære køreglæde både på motorvej og på krævende kurverige strækninger.

Undervognen
Aluminium-undervognen er baseret på den meget roste undervogn fra den almindelige Audi A4. Den fireleddede foraksel og multilinkbagakslen giver S4 den bedst mulige styrepræcision og køreegenskaber i særklasse. Også komforten profiterer af undervognskonstruktionen, idet den lave uaffjedrede vægt gør affjedringen mere fintfølende og gavner dens evne til at optage stød.