COUPÉ OG CABRIOLET

Den nye Volvo C70 begyndte sit liv som coupé. Derefter fjernede designteamet, under ledelse af Fedde Talsma, taget. Og på den måde blev én bil til to. Volvo C70, der er blandt de førende inden for sikkerhed, design og køreglæde, er fremme i Danmark til april.

En cabriolet bliver normalt udviklet som en åben bil, hvorefter man udvikler et tag til den. Resultatet bliver ikke altid lige smukt at se på. Hos Volvo Cars gjorde designteamet det stik modsatte, da de arbejdede med den nye C70. De skabte en sportslig coupé og derefter omdannede de den til en attraktiv cabriolet. For hemmeligheden er at få bilen til at se elegant ud, uanset om taget er oppe eller nede.

Den første C70-generation blev introduceret i 1997 og repræsenterede et design, som var særdeles attraktivt på den tid. Produktionen blev indstillet i marts 2005, og da var der solgt næsten 50.000 biler på verdensplan.

Grunden til, at Volvo Cars har valgt også at kalde efterfølgeren C70 cabriolet er, dels at den erstatter den tidligere C70, og dels at den stort set har de samme dimensioner med god plads til fire personer.

En stærk profil med et nyt interiør

Den nye C70 cabriolet er kortere og lavere end forgængeren, men lige så bred. Dette i kombination med den relativt korte front giver bilen et kraftfuldt udseende, især fra siden.

Interiøret i den nye C70 bærer præg af Volvo's moderne, innovative designdetaljer, der er inspireret af skandinavisk tradition for rene overflader, ægte materialer og god funktion. Den super-tynde centerkonsol, der kendes fra Volvo S40, findes også i den nye Volvo C70, hvor panelet nu kan leveres i tre forskellige versioner.

Stålfoldetag

Det nye stålfoldetag giver C70 ejeren en dobbelt oplevelse: Glæden ved at køre med taget nede samt den komfort og sikkerhed, som kendetegner en veludstyret passagerkabine. Ståltaget er med til at reducere risikoen for indbrud i bilen. Bagruden, udført i rigtigt glas og med elektrisk varme, er væsentligt større end ruden i de fleste cabriolet'er, hvilket både giver bedre udsyn bagud og gør karrosseriet mere vridningsstabilt, når taget er oppe. Og op kommer det på under 30 sekunder.

Samtidig præsenteres et helt nyt system, Private Locking. Systemet gør det muligt at aflåse visse områder af bilen med nøglen fra handskerummet, hvilket er temmelig nyttigt i en cabriolet, der parkeres med taget nedfældet.

Bagagerummet er rummeligt for en cabriolet af denne størrelse. Det har 400 liter kapacitet med taget oppe, svarende til to store kufferter eller golf-bags, og 200 liter med taget nede.

Sikker og tryg

En sikker, åben bil kan virke som en selvmodsigelse, men ikke når det gælder den nye Volvo C70. Den er udviklet til at være en af markedets mest sikre cabriolet'er, hvad angår aktiv og passiv sikkerhed.

Målet var, at den nye C70 skulle yde samme effektive beskyttelse ved en sidekollision som de øvrige Volvo-modeller. Men uden et fast tag var man nødt til at finde alternative løsninger.

Volvo C70 har forstærkede B-stolper, som er forbundet med hinanden via fem kraftige tværliggende vanger i gulvet. En deformationsboks mellem hver B-stolpe og de tværliggende vanger hjælper med til at absorbere kollisionskræfter.

Dørene spiller også en vigtig rolle, når det gælder beskyttelse ved en sidekollision. De har diagonalt monterede stålbjælker, som forhindrer indtrængen i passagerkabinen, og er designet til at forblive lukkede, hvis de udsættes for kollisionskræfter. De tværliggende vanger foran i passagerkabinen og en hesteskoformet vange bag bagsædet overfører kræfterne til den modsatte side af bilens karrosseri, hvilket ligeledes reducerer risikoen for indtrængen i passagerkabinen.

Nyt IC airbaggardin

En spændende nyskabelse er den nye airbaggardin-løsning. Da airbaggardinerne ikke kan monteres i taget som i de øvrige Volvo-modeller, er de her monteret i dørene og aktiveres derfor nedefra og op langs ruden. Denne nye løsning giver en væsentlig forøgelse af sikkerheden i åbne biler, hvis de udsættes for en sidekollision.

Samtidig er airbaggardinerne udformet, så de er ekstra stive. Dermed kan de holde sig oprette længere, så de bedre beskytter passagerernes hoveder. Desuden siver luften langsommere ud af gardinerne, så de også beskytter passagererne, hvis bilen ruller rundt. En sådan løsning er ikke hidtil set i bilverdenen.

Avanceret lydanlæg

Volvo Cars er en af de få bilproducenter, som udvikler sine egne lydanlæg og komponenter. Det har Volvo gjort med held i mange år. Med den nye Volvo C70 cabriolet har Volvo's lydanlæg bevæget sig endnu et skridt fremad, hvad angår lydkvalitet og styrke.

Hovedbestanddelene er en førsteklasses digital forstærker kombineret med et højttalersystem i verdensklasse, som er udviklet i et intensivt samarbejde med den danske højttalerproducent, Dynaudio®, der er blandt de absolut førende i verden. Og lydniveauet justeres automatisk, når taget er nede.

Den nye Volvo C70 kan ved introduktionen leveres med tre motorvarianter: Hurtigste mulighed er den femcylindrede, turboladede 2.5 T5 på 220 hk og et maksimalt drejningsmoment på 320 Nm. Hertil kommer yderligere to 2,4 liter benzinmotorer på henholdsvis 170 hk og 140 hk. Senere i 2006 kommer den nye Volvo C70 også med en femcylinder dieselmotor på 2,4 liter og 180 hk og automatgear.

Fremme i Danmark til april

De første Volvo C70 cabriolet forventes at nå de danske landeveje i midten af april. Sammenlignet med forgængeren ligger priserne væsentligt lavere, idet C70 fås til priser fra 600.000 kr., som det fremgår af nedenstående prisoversigt:

Model Ydelse 0-100 km/t Forbrug Pris
Volvo C70 2.4140 hk 11,0 sek.11,2 km/l 599.995 kr.
Volvo C70 2.4i 170 hk 9,1 sek.11,1 km/l 634.995 kr.
Volvo C70 2.5 T5 220 hk 7,6 sek.11,0 km/l699.995 kr.
Volvo C70 D5 Aut. 180 hk 9,5 sek.13,7 km/l 728.495 kr.