Den nye Volvo V50

Den nye Volvo V50 bygger på samme filosofi og dyder som de stationcars, Volvo hidtil har bygget. Volvo kalder den ’sportswagon’, fordi den nye V50 er karakteriseret af både ’sport’ og ’wagon’.

Det ultimative designikon på den nye Volvo V50Mest karakteristisk indvendigt i den nye Volvo V50 er den enestående, supersmalle centerkonsol, som på elegant vis forbinder midterkonsol med instrumentpanel. Kontrolknapperne i centerkonsollen har et ergonomisk, funktionelt design, og de fleste dækker flere funktioner. Den øverste halvdel af kontrolpanelet anvendes til at betjene lydanlægget, den integrerede telefon og navigationssystemet, mens den nederste halvdel kontrollerer klimaanlægget.

En moderne sportswagon
Bagtil har Volvo V50 et mere blødt og sportsligt design sammenlignet med V70. Kombinationen af afrundede taglinier og en markant afslutning på bagenden giver designet et meget moderne udtryk, der forstærkes af den blødt afrundede front, den korte motorhjelm og det markerede frontparti.
Volvo V50 er 46 mm længere end den nye S40, idet det bageste udhæng er øget af hensyn til bagagerummet.

Ny patenteret frontstruktur med adskillige deformationszoner
Den nye Volvo V50 har en meget høj grad af sikkerhed – både beskyttende og forebyggende. Volvo’s mål har været at opnå samme sikkerhedsniveau som i Volvo S80. Den frontale karrosseristruktur er opdelt i adskillige zoner, hver med sin egen opgave i deformationsprocessen. De yderste zoner deformeres mest. Jo nærmere kollisionskræfterne kommer til kabinen, desto mindre deformeres materialerne.

Kompakte motorer bidrager til kollisionssikkerhedDet er lykkedes at bygge de fem-cylindrede motorer i den nye Volvo V50 så kompakte, at de er blevet hele 200 mm smallere. Da motorerne ligger på tværs, betyder den mindre bredde større plads mellem motor og passager-kabine. I en kollision kan motoren således skubbes ikke mindre end 150 mm bagud, før den stoppes af tværvangen foran kabinen.

Intelligent Driver Information System (IDIS)Den nye Volvo V50 er udstyret med IDIS – Intelligent Driver Information System. IDIS er en nyskabelse i bilverdenen, som først blev vist i den helt nye Volvo S40. I krævende situationer som overhaling eller opbremsning bliver signaler fra den integrerede GSM telefon og andre udefra kommende informationer tilbageholdt, indtil situationen er mere rolig.

Stærke motorer giver silkeglat fremdrift
De nye, kompakte fem-cylindrede rækkemotorer har et volumen på 2,4 eller 2,5 liter. De fem cylindre og høje ydelse præsterer et højt drejningsmoment fra lave motoromdrejninger – såvel som hurtig acceleration. Den kraftigste motor, T5, yder 220 hk og et drejningsmoment på 320 Nm. Den kan kombineres med samme type elektronisk styret firehjulstræk som kendes fra de større Volvo-modeller.

Ved introduktionen kan kunderne vælge mellem to femcylindrede motorer på hhv. 170 hk og 140 hk og en helt ny firecylindret dieselmotor på 136 hk. Turbodieselen er udstyret med anden generation common rail teknologi med bevægelige rails. Senere udvides motorprogrammet også med firecylindrede benzinmotorer.