På den 87. udgave af Geneve Motorshow, afholder Mitsubishi verdenspremiere på den nye SUV – Eclipse Cross. Eclipse Cross er en strategisk vigtig model for Mitsubishi på verdensplan, og den vil i første omgang lanceres i Europa primo 2018, hvorefter den rulles ud i Japan, Nordamerika, Australien og andre regioner.

Eclipse Cross passer perfekt ind i Mitsubishis udvalg af SUV-modeller, ASX og Outlander. Eclipse Cross vil ifølge Mitsubishi appellere til den stilbevidste forbruger med sit skarpe coupé-look og muskuløse SUV udtryk. Dertil kommer de avancerede connectivity muligheder og ikke mindst et 4x4 system, der leverer sikkerhed og dynamik, der forstærker køreoplevelsen.

 

Dynamisk design
Den særligt dynamiske og skarpe coupé-form er kendetegnet ved en kileformet profil med en meget udtryksfuld hoftelinje og en stærk karakterlinje hen langs siden. Bagruden er meget skrå, og bagenden har et kort udhæng med en skarp afslutning. De muskuløse skærmkasser giver klart indtryk af en kraftfuld atlet.

Mitsubishis designsignatur, DYNAMIC SHIELD frontdesign, er præget af en skjoldform, der henviser til den beskyttelse, Eclipse Cross tilbyder alle i bilen. Den er formet rundt om det sorte midterområde, der symboliserer bilens kræfter og ydelse.


Det aggressive design omkring bagenden stikker ud ved at være næsten kubistisk, og det er skabt omkring de langstrakte, højtmonterede baglygter og todelingen af den fremadskrånende bagrude. Når de er tændt, danner de rørlignende LED-bremselys og det centralt og højtmonterede tredje bremselys en samlet bjælke, der løber på tværs af bagenden. Det giver Eclipse Cross et bredt udtryk set bagfra.

Instrumentbordet med sølvfarvede pyntelister og et farvetema med sorte og sølvfarvede nuancer giver indtrykket af et gennemarbejdet sportsligt interiør. Med en tynd skærm i midterkonsollen og et sporty head-up-display vil det futuristiske cockpit imponere, straks man kommer bag rattet af Eclipse Cross.

For at maksimere de praktiske sider af den stilige coupé-SUV, kan splitbagsædet (60:40-fordeling) justeres både i længderetningen og i hældning. Det giver ikke bare mulighed for at maksimere bagagepladsen, men også at bagsædepassagererne kan finde en favorit siddepostion på langturen – hvor de også vil nyde godt af rigelig loftshøjde, selv om bilens silhuet tydeligvis har en dynamisk profil.

Nyt infotainment-system
Eclipse Cross er udstyret med det nye Smartphone Link Display Audio-system (SDA), en touchpad og et head-up-display. Disse teknologier gør det muligt for føreren at håndtere og forstå flere informationer på en gang, uden at det går ud over sikkerheden. SDA-systemet understøtter Apple CarPlay. Føreren kan også bruge Siri eller selve SDA-systemet til at få rutevejledning, modtage opkald, få adgang til tekstbeskeder og til at styre musik – på en måde der gør det nemt at holde fokus på vejen. SDA understøtter også Android Auto, som blandt andet giver stemmestyringskontrol med Google Maps, musik og en række forskellige apps.

Head-up-displayet ved forruden gør kørslen mere sikker ved at præsentere hastighed, data fra de aktive sikkerhedssystemer og andre vigtige informationer lige i synsfeltet i et dedikeret felt. Det gør, at øjnene ikke skal bevæge sig væk fra vejen, og informationerne kan øjeblikkeligt afkodes.

Super All-wheel Control-teknologi
Eclipse Cross er udstyret med et avanceret firehjulstræk system, som sørger for, at det optimale drejningsmoment distribueres til baghjulene i alle situationer – uanset omstændighederne og vejens overflade. Systemet indeholder tillige MMC's Super All-Wheel Control-teknologi (S-AWC), også kendt fra den større Outlander, som styrer bilens dynamiske egenskaber. S-AWC indeholder nu også det bremse-aktiverede AYC-system, Active Yaw Control.

Tilføjelsen af en tre-punkts tårnstiver i motorrummet og limning af udvalgte karrosseridele er vigtige dele, af bilens struktur i den bageste del, som fører til øget vridningsstabilitet. Den kraftigere opbygning af Eclipse Cross' bærende ramme og optimering af undervognen resulterer i præcise køreegenskaber og overlegen stabilitet under kørslen.

På Geneve Motorshow vises Eclipse Cross i to motorvarianter, der begge leverer den rigtige balance mellem kræfter og miljøvenlighed. Den nye 1,5 liters benzinmotor med direkte indsprøjtning og turbo leverer sine kræfter gennem en ny trinløs CVT-gearkasse med 8 kunstigt indlagte trin og Sport Mode med mulighed for manuelle skift. 2,2 liters dieselmotoren er udviklet særligt til brug i den nye Eclipse Cross, og den leveres med en helt ny 8-trins automatgearkasse.