Hondas SUV i mellemklassen i ny udviklingsfase

Smart nyt design af front og bagparti

Nyt interiør

Raffineret Real Time 4WD

16” hjul som standard

Opgraderet bremsesystem

Større sikkerhed med VSA og gardinairbags

Fortsat klassens bedste kabineplads, høj komfort og stor alsidighed

I forbindelse med lanceringen af CR-V 05 præsenteres en række nyheder i hele modelprogrammet. Et nyt design af både front og bagparti. Interiøret har fået baggrunds belyste instrumenter, og Hondas intelligente Real Time 4WD er blevet forfinet og reagerer endnu hurtigere. Der er tre modelvarianter at vælge imellem: LS, ES og Executive.

Sikkerhed

Sikkerheden er højnet yderligere da alle modeller nu har VSA (Vehicle Stability Assist) som standard udstyr og udover front- og sideairbags har ES og Executive ligeledes gardinairbags. Som ekstra beskyttelse er sensorerne programmeret til at udløse gardinairbags’ene i begge sider af bilen, hvis den skulle rulle rundt.16” hjul monteres nu som standard sammen med større skivebremser på alle fire hjul.

2.0 DOHC i-VTEC

CR-V’s velkendte 2,0-liters benzinmotor DOHC i-VTEC på 110 kW/150 hk med en 5-trins manuel eller en 4-trins automatisk gearkasse viser som sædvanligt sine gode egenskaber med en fremragende ydelse. En ny drive-by-wire sikrer en blødere respons på signaler fra gaspedalen, i særdeleshed fra stilstand.

Forbedret sikkerhed med firhjulstræk

Systemet Real Time 4WD, som aktiverer firhjulstrækket, når dette behøves, er blevet hurtigere og klarerstejlere skråninger på glatte underlag. Firhjulstræksystemet giver også en blødere respons og en bedreydelse i kurver og på glatte vejbaner.CR-V’s meritter inden for aktiv sikkerhed er blevet endnu bedre takket være stabiliseringssystemet VSA(Vehicle Stability Assist), som nu er standard på alle modeller. Hondas eget firkanalssystem hjælper føreren med at bevare kontrollen under acceleration og pludselige undvige manøvrer ved at fordele bremsekraften på højre eller venstre forhjul efter behov samt at regulere gasgivningen.

Mere kraftfuldt udseende

2005-modellen af CR-V har fået et nyt, smart eksteriør. Stilen er iøjnefaldende fræk. Alligevel har CR-V enelegant, bymæssig fremtoning. I fronten er kofangere og tågelygter mere fremtrædende, og lygtehuset er nyt og består af tre linser af projektørtypen. Det nye kølergitter har nu to forkromede lister.Den nye formgivning ses desuden på den bageste kofanger, og de højt monterede baglygter er blevet forsynet med klare lygteglas og et større baklys.

Andre design ændringer omfatter den hårde afskærmning til reservehjulet, dørhåndtagene, listerne på siderammerne, pyntelisten på B-stolpen og den bredere hjulkasse.Og endelig er alle modeller blevet forsynet med 16” hjul, stålfælge på LS-modellen og aluminiumfælge på ES og Executive. Begge fælgvarianter har fået et nyt design med flere eger.

Smart nyt interiør

Interiøret i CR-V har også fået en ansigtsløftning, og sæder og indtræk er fremstillet af nye kvalitets materialer.Der findes nye krom detaljer omkring betjeningsknapperne til ventilationssystemet samt på det indvendige dørhåndtag. Alle modeller har fået ratbetjening af audiosystemet og fartpilot – ligeledes med betjeningsknapper i rattet - er standard i ES og Executive. Executive-modellen er ydermere standard udstyret med et avanceret DVD-navigationssystem, med forbedret grafik og dækning, samt læderindtræk ogel-soltag.LS-modellen er udstyret med aircondition og ES og Executive har klimaanlæg.De nye typer nakkestøtter på bagsædet forbedrer udsynet bagud i nedfældet position.

Tydelige og baggrundsbelyste instrumenter

På samme måde som i Accord er instrumentpanelet mørkelagt, når tændingen ikke er slået til. Når dørene låses op, tænder det, og kontrasten bliver endnu tydeligere, når tændingen aktiveres, takket være baggrundsbelysningen.De meget tydelige instrumenter har hvide tal og visere, og indfatningerne har rødbelysning. Et nyttigt digitalt informationsdisplay i speedometeret viser det aktuelle brændstof forbruget.Desuden er speedometeret forsynet med kilometertæller og triptæller. Det er muligt at skifte imellem kilometertæller,visning af udendørstemperatur og gennemsnitsværdien for brændstofforbruget, ligesom deter muligt at foretage endnu en triptælleraflæsning.

Opgraderede bremser

Bremserne er nu opgraderet i hele modelprogrammet, med 300 mm ventilerede skivebremser for og 305mm skivebremser bag.Nyt i 2005-modellen af CR-V er, at den maksimale trailervægt (med bremser) for 2,0-liters modellen med automatisk gearkasse er blevet øget til 1.500 kg og svarer dermed til niveauet for modeller med manuelgearkasse. Det maksimale kugletryk er nu 100 kg for hele programmet.

Alsidig og bekvem

Den er konstrueret til at klare alt fra den daglige indkøbstur over bekvemme langture til mere aktiv brug.CR-V har fortsat en af de rummeligste kabiner i sin klasse. Afstanden i hoftehøjde mellem forsæde- og bagsæde passagererne er 1007 mm (maks. værdi med forsæderne i midterposition og bagsædet skubbet helt tilbage. Bagage kapaciteten ligger mellem 527 og 628 liter (VDA-mål, bagage op til vindueskanten)afhængigt af bagsædets position (reguleringsområdet er 170 mm i fem trin).

Hele 952 liter (VDA) klarer to opretstående mountainbikes

Når splitbagsædet, 60/40, vippes fremad til næsten lodret position – nakkestøtten skal ikke fjernes – stiger bagage kapaciteten til 952 liter (op til vindueskanten). Det betyder, at du kan få plads til to 26” mountainbikes.Det er ikke nødvendigt at fjerne cyklernes forhjul under transporten.CR-V har også et vandtæt opbevaringsrum under bagagegulvet med et låg, der kan bruges som picnicbord.

Kabinen kendetegnes af både fleksibilitet og komfort, og ud over at bagsædet kan skydes frem og tilbage,kan bagsædets ryglæn også skråt stilles til maks. 45 grader. Hvis forsæderne skubbes helt frem, kan kabinen omdannes til en bekvem soveplads.

Rummelig kabine

Takket være det plane gulv (og håndbremsen, som er integreret i instrumentpanelet) opnås en af de mest rummelige kabiner i klassen.Den todelte bagklap med glas sektion øverst gør det nemt at lægge små ting ind i bagagerummet uden at åbne hele den sidehængte bagdør.

Let at manøvrere

Forhjulsophænget er forsynet med MacPherson-fjederben med støtte arme til sporingskontrol, og bagakslen er forsynet med et affjedringssystem med tværmonterede støttearme. Resultatet er et chassis med komfort og stabilitet som i en personbil, en god manøvre dygtighed og en fuldendt ydelse på krævende underlag. Den lille vende radius på 10,6 m og den høje sidde placering med godt udsyn hele vejen rundt betyder, at CR-V også egner sig perfekt til bykørsel. Honda regner med at sælge 60.000 nye CR-V’er om året i Europa, med en fordeling på ca. 48/52 procent mellem benzin- og dieselmodellerne. Dette skal sammenlignes med godt 35.000 solgte CR-V-modeller i2003. CR-V 05 er på vej ud til de danske Honda-forhandlere.

Dieselversionen lanceres i Danmark til næste år – formentlig til april.

Modelprogram for Danmark

Model: Priser, excl. lev. og metalfarve:

CR-V 2.0 LS 364.950

CR-V 2.0 ES 384.950

CR-V 2.0 ES aut. 404.950

CR-V 2.0 Executive 409.950 (incl. metalfarve)

CR-V 2.0 Executive aut. 429.950 (incl. metalfarve)

CR-V 2.0 LS Van 166.950 + moms

CR-V 2.0 ES Van 176.950 + moms

CR-V 2.0 ES Van aut. 186.950 + moms

CR-V 2.0 Executive Van 187.950 + moms (incl. metalfarve)

CR-V 2.0 Executive Van aut. 197.950 + moms (incl. metalfarve)