Afløseren for Fiat Stilo, som aldrig for alvor slog igennem i Danmark, hedder Fiat Bravo. Bravo navnet er genbrug fra 2001, hvor den gamle Bravo/Brava udgik til fordel for Stilo. Ja, genbrug efter genbrug giver lidt forvirring, men nu koncentrerer vi os om Fiat Bravo anno 2008.

En heldig hånd
Fiat har lige som Alfa Romeo, som regel en meget heldig hånd med at slå flotte streger til et nyt karosseri, og den nye Bravo er ikke nogen undtagelse.  Slægtskabet til Fiat Grande Punto er åbenlyst, men samtidigt leder designet tankerne hen mod Maserati. Det "coupe" formede design er dog ikke uden ulemper, da udsynet bagud hæmmes i alvorlig grad, af meget brede c-stolper, hvor fodgængere, cykellister, og endda lastbiler kan gemme sig.

Indtil videre fås Bravo kun som 5-dørs, mens Stilo kun lever videre som stationcar model.

Størrelsesmæssigt er Bravo meget lig VW Golf, og byder på ganske fornuftig plads i kabinen - ja bagsædet byder da også voksne velkommen. Bagagerummet rummer hele 400 liter, og det er faktisk 50 liter mere end f.eks. VW Golf. Eneste ulempe er en temmelig høj læssekant.

Kendte fejl gentages
Desværre har Fiat åbenbart meget svært ved at tage ved lære af mange års fejl. Fiat Bravo har, selv i denne dyrere version, sæder som ikke lever op til dagens standard. Sæderne er flade og mangler i den grad sidestøtte. Man skal faktisk op i Sport-modellen, for at få tilpas sidestøtte. En anden mindre alvorlig, men stadig irriterende detalje, er løse måtte. Det er åbenbart ikke gået op for Fiat, hvad velcro eller et par huller i måtterne kan gøre for, at få dem til at ligge fast i bunden. Det er nok et italiensk fænomen - for Alfa Romeo har heller ikke hold på måtterne.

Fiat Bravo Dynamic Evo 2
Dynamic Evo 2 er det næsthøjeste udstyrsniveau i Bravo, og det er ensbetydende med en ganske fornuftig mængde komfortudstyr og designdetaljer. Udstyret omfatter bl.a. indfarvede kofangere og sidespejle, kromhåndtag, 16” fælge, læderrat og gearknop og et instrumentbord med ”carbon-look”.
Der er elruder for og bag, fjernbetjent centrallås, 2-zones klimaanlæg, luftdyser ved bagsædet og fartpilot. På mangellisten står kun sædevarme, som koster 3.000,-, som ekstraudstyr.

På sikkerhedssområdet er Bravo selvfølelig fuldt dækket ind med ABS, ESP, antispin, 6 airbags og Isofix beslag til barnesæder bag. Bravo tilbydes også med knæairbag, men ikke som standardudstyr. Den ekstra beskyttelse koster 3.500,-. EuroNCAP testede Fiat Bravo i 2007, og her scorede den de maksimale 5 stjerner.

Blue&Me
Blue&Me er et nyt information, kommunikation og underholdningssystem, som Fiat har udviklet i samarbejde med Microsoft. Systemet er udviklet på Windows Mobile styresystemet.

Blue&Me er stemmestyret, og har indbygget bluetooth, så man kan bruge sin mobiltelefon - og systemet kan bl.a. læse modtagne SMS-beskeder. Der er USB-indgang, så man kan afspille MP3, WAV og WMA musikfiler.
I den lidt dyrere version af Blue&Me (6.000,-) – Blue&Me Nav (13.500,-) – er der indbygget navigation.

Umiddelbart virker systemet fint, og specielt den mulige integration af mobiltelefon og muligheden for MP3 musik virker meget tillokkende. Navigationen er derimod ikke så spændende. Det er besværlig at lægge en adresse ind via stemmen, da systemet helst vil have at man udtaler by- og vejnavne på engelsk. Den lille skærm med piktogram vejvisning er heller ikke meget bevendt.

Det mest spændende og meget lokkende - motoren!
Vi tester Bravoen med den meget spændende og nye 1,4 liters turbomotor med 150 hk. 1,4 liter lyder ikke af meget, og normalt yder motoren da også kun 90 hk uden turbo. Men med turbo øges effekten betydeligt, samtidigt med at motoren ikke behøver så mange omdrejninger for at yde sit bedste. Ved 5.500 o/min er alle 150 hk med på banen, og drejningsmomentet på 206 Nm. ydes allerede fra 2.250 o/min.

Ikke lang tid efter at man har sat sig ind til bilen, er man solgt – det var jeg i hvert fald. Den lille turbo motor er et vidunder, og man kan ikke lade være med at lade den trække igennem – gang på gang. Den tilpas rå lyd og lyden af turboen, er noget man hurtigt bliver afhængigt af. 0-100 km/t klares på 8,5 sekunder, og tophastigheden er 212 km/t.

Gearskiftet er 6-trins i alle modeller, og da det går let, præcist og gnidningsløst, harmonerer det perfekt med den livlige turbomotor. Undervognen er sat op til at være meget sporty, og passer derfor også perfekt i denne model. Nogen vil nok synes, at den i det daglige er for hård.

Konklusion
Selvom Bravo ikke er helt perfekt, så har jeg ikke kunne undgå at forelske mig i den. Designet og dynamikken i bilen er meget tillokkende og fristende, for den der vil have en bil, fordi den ser godt ud og kører godt. Man kan håbe, at Fiat måske hører efter denne gang, og får de sidste kiksere rettet, for så ser livet endnu mere positivt ud for Bravo.

Priserne er heller ikke afskrækkende. De starter ved 178.000,-, og topper ved 313.000,- for Sport modellen med 150 dieselheste. Denne testbil koster 253.000,-.

I forhold til en VW Golf 1,4 TSI med 140 hk er Bravoen 55.000,- billigere.