Fiat har altid været kendt for deres små biler. Biler, der på trods af størrelsen bød på rimelig plads, god økonomi samt kvikke motorer. Nu vil Fiat så forsøge sig i en klasse, hvor de normalt ikke befinder sig - og dog. Det drejer sig nemlig om klasse for små MPV'er. Biler, der har plads til hele familien og bagagen, samtidig med at de har en fornuftig økonomi. Fiat bud i denne klasse hedder Idea og leveres i Danmark med to forskellige motorer. En 1,3 liters diesel og en 1,4 liters benzin. Vi har testet den sidste af slagsen.

Motoren
Med 95 Hk ud af en 1,4 liters motor, kan det godt lyde som om at Idea kan blive et anstrengt bekendtskab - specielt med fuldt læs. Men, sådan hænger det faktisk ikke sammen. Den 1,4 liters motor yder 95 Hk ved 5.800 o/min og har et moment på 128 Nm ved 4.500 o/min. Dette er faktisk nok til at sikre den "lille" bil en fornuftig accelerationstid til de 100 Km/t - det hele er overstået på blot 11,5 sekunder. Og lad mig slå fast med det samme - Idea lyder ikke på noget tidspunkt anstrengt eller besværet i sine bestræbelser - tværtimod. Det hele foregår meget gnidningsfrit.

Køreegenskaber
Idea kan ved alm. bykørsel godt virke en smule tung, når man skal rundt i sving. Ja, det tunge styretøj får faktisk bilen til at virke en del større end den i virkeligheden er. Problemet kan reguleres ved at bruge "city" mode - en funktion der gør at servostyringen gøres lettere og bilen kan smide rundt på en parkeringsplads ved brug af en hånd. Det er lige før en lille "truck-knop" på rattet ville være passende.

Ved alm. kørsel ligger Idea godt og solidt på vejen. Bilens undervogn er tilpas afstemt, so turen virker mere som en lavere personbil end en mini-MPV. Samtidig sikre dækmonteringen i størrelsen 195/60R15 et fornuftigt greb i vejbanen. Eneste minus, når vi taler køreegenskaber, er den førnævnte, lidt tunge styring.

Kabinen
Fiat er kommet ret godt fra indretningen i Idea. Pladsen er god og voksne kan godt finde sig tilrette på den bagerste søderække, på trods af bilens begrænsede længde på knap 4 meter. Bagagerummet er som standard på 320 liter - men, kan udvides til godt 1.400 liter, hvis sæderne lægges ned. Læssehøjden er god og gør det noget nemmere at smide en pose i bagagerummet, når man er ude og handle og har et barn på armen.

Selve plastkvaliteten og samlingen af samme er typisk Fiat. Hvilket betyder OK - uden dog at være prangende. De forskellige knapper sidder, hvor de skal og man vænner sig hurtigt til indretningen. Lige på nær en enkelt detalje. Fiat har nemlig gerne ville være lidt smarte og placerer instrumenterne midt i instrumentbordet. Normalt virker dette fint - men, når man, som Fiat, glemmer at vinkle instrumenterne mod førersædet - så gør det aflæsning af samme meget problematisk. Specielt, hvis solen rammer kabinen. Lidt irriterende, men muligvis et spørgsmål om tilvænning (efter en del tid).

I udstyrsvarianten EMOTION, har Fiat placeret en midterkonsol i loftet af bilen. En lille detaljer er det ekstra "bakspejl", som man kan bruge til at holde øje med ungerne på bagsædet. Det fungerer godt nok, selvom kvaliteten ikke virker overbevisende.

Økonomi
Med et gennemsnit på godt 15 Km/l, er Fiat Idea helt sikkert et godt valg. Det lykkedes os at nå et snit på næsten 20 Km/l ved ren landevejskørsel - ganske imponerende for den 1,4 liters motor.

Konklusion
Hvis man ønsker at købe en Idea, skal man smide 240.000,- kroner på bordet. Dette placerer Idea i den dyre ende blandt konkurrenterne. Men, i mine øjne er penge givet godt ud. Helt grotesk er det dog, at den 1,3 liters diesel version koster 30.000,- kroner mere end benzinen - men, kun går cirka 4 Km mere på literen.

Ønsker man ikke den store elpakke, større anlæg og ekstra aflægningsplads, som vi finder i EMOTION udgaven - ja, så er det muligt at erhverve en Fiat Idea 1,4 16V Dynamic, for lige under 200.000,- kroner. Se så begynder det jo at ligne noget!

Af Kristian Klarskov