Da Fiat Panda blev introduceret var det med et design, der lagde op til mere sjov end bare at være en mikro-MPV. Det lidt kantede og høje look ledte tankerne hen i mod en firhjulstrækker, og den tanke har Fiat nu ført ud i livet. Fiat Panda 4x4 Climbing er på banen med firhjulstræk og ekstra frihøjde.

De kosmetiske ændringer
De kosmetiske ændringer er få men markante. Både for og bag til er bilen blevet udstyret med sort beskyttelsesplast, som øjensynligt skal tage af for bumpene, når Pandaen arbejder i terrænet.

Indendørs er der ingen ændringer i forhold til en standard Panda. Selvom bilen er temmelig lille, sidder voksne ganske komfortabelt på forsæderne. Pladsen på bagsædet er rimelig, men sædehynden virker en smule flad.

De tekniske ændringer
Monteringen af firhjulstræk betyder meget for den lille Fiat. Vægten er steget med 105 kg., mens benzintanken er skrumpet med 5 liter. Især den forøgede vægt tager pusten fra bilen.

De 60 heste fra den 1.2 liters motor har det ikke let, når man tager en tur på motorvej. På moderate stigninger på motorvejen har bilen simpelthen ikke kræfter nok til at holde 130 km/t. – og det med kun en person i bilen.

Når motoren er presset til sit yderste, ender det også med et højt benzinforbrug. I løbet af testugen der bød på kørsel på alle slags veje og terrænkørsel endte forbruget på 12,2 km/l, og det er ikke noget at prale med for denne type bil. Den minimale tank på 30 liter betyder også, at man tit skal gøre holdt ved en tankstation.

I terrænet
Pandaens opbygning opfylder flere af punkterne, der gør en bil perfekt til terrænet. I kraft af sin størrelse er akselafstanden minimal, så bilen kommer ikke så let til at hænge på bunden, når en stigning skal forceres. Det minimale udhæng for og bag betyder, at kan man angribe kraftige stigninger uden at hænge fast med fronten og efterfølgende med bagenden.

Firhjulstrækket er permanent og teknisk simpelt, så man har som chauffør ingen muligheder for at bestemme noget. Når forhjulene begynder at spinde overføres der automatisk kræfter til baghjulene og det er så det.

Ved terrænkørsel klarer den lille bil sig rimeligt, og de fleste forhindringer man kunne støde på på en skovvej, eller på stranden klares uden problemer. Men ligesom på asfalten er den svage motor det største minus, når man kører i terræn. Så snart underlaget bliver tungt og blødt, får man hurtigt problemer med fremkommeligheden.

Konklusion
Fiat Panda Climbing er en ganske underholdende bil alt taget i betragtning, men underholdningsværdien kan ikke altid retfærdiggøre et bilkøb. Den almindelig Panda der prismæssigt starter ved 120.000,-, er en fin bybil, der også kan klare en tur på motorvejen.

Panda Climbing kører også fortrinligt i byen – sæderne er fine, gearskiftet godt og en let servo gør det til en leg at parkere, men den hører ikke hjemme på motorvejen. Samtidig betyder merprisen på 50.000 kr. at Pandaen kommer op i 170.000 kr., og det er rigtigt mange penge for en minibil. Så med mindre man har et reelt behov for firhjulstræk, er man meget bedre tjent med den almindelig Panda.