Første miljøvenlige hybridbil i Danmark

Når Toyota i februar næste år sender familiebilen Toyota Prius på markedet, er det første gang, at danskerne får mulighed for at købe en bil med den miljøvenlige hybridteknik. Men en omlægning af registreringsafgiftsberegningen for hybridbiler vil være helt afgørende for bilens udbredelse.

I en række europæiske lande nyder den miljøvenlige hybridbil skatte- og afgiftsmæssige fordele i kraft af sit lave benzinforbrug og sin rene udstødning i forhold til bilens størrelse. Desværre er dette endnu ikke tilfældet i Danmark, hvor merprisen for den benzinbesparende og miljøvenlige teknologi fortsat skal ganges med 3,5. Efter oplysningerne om den nyeste generation Toyota Prius er kommet frem, har flere politikere imidlertid lovet, at man vil se på muligheden for, at miljøvenlige hybridbiler kan blive omfattet af lempeligere regler i den høje danske registreringsafgift. Efter de gældende regler vil prisen på bilen blive ca. kr. 428.000, når bilen til februar introduceres i Danmark.

Hvad er en hybridbil?
En hybridbil drives ved hjælp af en kombination af en forbrændingsmotor (benzin eller diesel) og en elmotor. Selv om der er tale om en meget avanceret motor-elektronik, skal bilen grundlæggende køres og behandles som enhver anden moderne bil.
Toyota Prius udmærker sig bl.a. ved at have verdens laveste benzinforbrug i forhold til sin størrelse og sine præstationer. 23,3 km/l er det gennemsnitlige benzinforbrug ved blandet kørsel, og udledningen af den skadelige drivhusgas CO2 er begrænset til 104 g/km.

Flotte præstationer
Selv om Toyota Prius udmærker sig ved et historisk lavt forureningsniveau, er det ikke gået ud over bilens præstationer. Bilens 1.5-liters benzinmotor arbejder sammen med en særdeles effektiv elmotor, der i effektivitet kan sammenlignes med mange 1.0 og 1.2 liters motorer. Accelerationen fra 0-100 km/t. sker på bare 10,9 sekunder, og bilen har en topfart på 170 km/t.
Ud over det mest avancerede hybridsystem i nogen produktionsmodel byder Toyota Prius på det hidtil mest gennemførte drive-by-wire system i form af verdens første fuldt elektriske bremsesystem. Gearskiftet er trinløst, elektronisk og af automatgearstypen (CVT).
Stabilitetskontrolsystemet VSC+ integrerer ikke alene de elektronisk kontrollerede ABS-bremser og Traction Control men også det nye elektriske styretøj.
Til alle de tekniske nyskabelser skal lægges et nyt karrosseri, som er vokset på alle ledder, og gør bilen en klasse større end sin forgænger. Det har en luftmodstandskoefficient så lav som 0,26. Udstrakt brug af aluminium til både karrosseridele og hjulophæng betyder, at den nye Toyota Prius kun vejer 1.300 kilo.

Toyota Prius kommer til salg i Danmark fra februar 2004.