I 1964 så en helt ny biltype dagens lys. Den var mindre, hurtigere og billigere end de store flydere, der ellers var kendetegnende for den amerikanske bilindustri, hvilket gjorde at den åbnede op for et helt nyt marked. Og siden den dag, har den været bilen, som alle de andre ønskede at slå – den har været indbegrebet af den amerikanske bilindustri. Bilen var selvfølgelig Ford Mustang.

Mustang har levet et fantastisk liv – men også et liv med mange op og nedture. Storhedstiden i 60’erne og 70’erne blev afløst af nogle mindre succesfulde år i 80’erne og 90’erne. Men her i 2016 har Ford virkelig sat sig for at bringe Mustang tilbage til tidligere tiders storhed, hvilket skal ske med denne globale Mustang model. Selvom der er små forskelle på den amerikanske og den europæiske model, så er Mustang tiltænkt rollen som en global bil. Det betyder, at den i bund og grund er ens over hele verden.

Ret interessant for den nye Mustang er udvalget af motorer. Traditionen tro så fås bilen naturligvis med en heftig V8-motor. I den nyeste aftapning er der tale om en 5,0 liters med 421 hk og et massivt drejningsmoment på hele 530 Nm. Men, det rigtig interessante finder vi under motorhjelmen i denne testbil, nemlig en firecylindret EcoBoost motor på 2,3 liter. Og ja, det er en firecylindret motor, hvilket er første gang en sådan finder vej til den klassiske bil. Ydelsen er på 317 hk og det maksimale drejningsmoment er på 432 Nm. Det er nok til at sende bilen forbi de 100 km/t på 5,8 sekunder og først stoppe ved 233 km/t.

Selvom 5,8 sekunder lyder hurtigt, så føles det ikke sådan bag rattet. Jeg tror, at det hænger sammen med to ting. For det første føles Mustangen meget stor og solid, hvilket giver en følelse af, at der er meget, der skal skubbes afsted. For det andet, så er lydkulissen ikke så inspirerende, som vi kender det fra V8’eren, hvilket skærer gevaldigt i oplevelsen. Her kunne man godt have kigget lidt mere mod den nye Ford Focus RS, som har samme basismotor men blot med 350 hk og en meget mere brummende lyd. Det havde klædt bilen ualmindelig godt. For når du holder på en parkeringsplads ved det lokale supermarked og unge som gamle stimler sammen om bilen for at høre den starte – så er det en lidt flad fornemmelse, at starte de fire cylindre op.

På det amerikanske marked findes der også en GT350 og en GT350R, begge med samme 5,2 liters V8-motor, hvor ydelsen er 526 hk. Forskellen på GT350 og ”R” modellen ligger bl.a. i vægten, hvor GT350R ikke har bagsæder og har fælge lavet i carbon. Og som vi alle ved, så betyder lavere vægt, som regel, hurtigere acceleration.

Køreegenskaberne er imponerende gode på trods af bilens størrelse og vægt. Vælger du f.eks. race mode, så optimeres alle bilens parametre og små snoede veje bliver en rigtig herlig oplevelse. Det manuelle gearskifte er i verdensklasse og kan ikke gøres bedre.

Ford har virkelig ramt plet med seneste generation af Mustang. Man er ikke i tvivl om, hvilken bil det er. Køreegenskaberne er glimrende og de absolut bedste i en Mustang nogensinde. Den lille 2,3 liters motor gør det glimrende og er langt mere økonomisk end V8’eren. Men, jeg er ikke overbevist om dens rettighed til at ligge under hjelmen på denne ikoniske vogn. Men, vi skal også følge med tiden og værne om miljøet. Men på den anden side, så er der også bare nogle ting, man ikke skal pille ved. Og skal må så alligevel pille, så sørg i det mindste for, at den originale følelse er intakt, bl.a. ved hjælp af en ordentlig lydkulisse.

Ford Mustang 2,3 EcoBoost med manuelt gear koster 569.000,-. Vil du have V8’eren må du slippe knap 100.000,- mere. Køb endelig udstyrspakken Custom Pack med 19” alufælge, lædersæder med klimastyring og stort Shaker Pro anlæg. Det koster 44.000,- og er alle pengene værd. Under alle omstændigheder, så er de 569.000,- en gylden mulighed for at erhverve sig en legendarisk muskelbil til en meget fornuftig bil. Og det er svært at finde andre 317 hk biler med så meget wow faktor til den pris.

Ford Mustang anno 2016. Legenden lever videre.