Den nye Mustang har fået ekstremt meget mediebevågenhed siden introduktionen tilbage i 2005, og vi har her på redaktionen testen den i hoved og hale – både med V6-motor, GT Coupé og GT Convertible. Nu er turen så kommet til GT Coupé Manuel, hvilket betyder at man har udskiftet den ekstremt lækre automatiske gearkasse, med en manuel en af slagsen.

Der er mange der allerede her vil stille sig på bagbenene og sige at en Mustang ikke skal køres med manuelt gearskifte – til dem må jeg bare sige ”hvad…..?”.

Det er naturligvis rigtigt at man ikke har brug for manuelt gear, når den automatiske gearkasse i standard-modellen gør så formidabelt et stykke arbejde. Men der er nu alligevel et eller andet over et manuelt gear, når man har 300 veloplagte heste og baghjulstræk at lege med.

De første par kilometer skal man lige vænne sig til gearskiftet. For den utrænede vil de enkelte skift måske nok virke knoklet – men faktum er at de enkelte gear bare ligger meget tæt. Bruger man derfor lige et kvarters tid på landevejen med op og nedgearinger, så er alt som det skal være.

Den lækre V8’er har det godt sammen med gearkassen og det er meget nemt at lave de korrekte skift og fange motoren der, hvor det rigtig er sjovt. Lyden er samtidig lige så fantastisk, som den altid har været, hvilket bare gør oplevelsen endnu mere suveræn.

Interiør
Indvendig er der ingen forskel på den manuelle og den automatiske model – ja altså lige med undtagelse af gearstangen. Designet i kabinen ser stadig lige godt ud, og plastikkvaliteten er stadig lige amerikansk/hård. Men sådan skal det være, for vi skal huske at Mustang ikke er en dyr bil i sit hjemland – og på den anden side, så er der jo ingen af os der sidder og kæler med instrumentpanelet alligevel.

Eksteriør
Jeg bliver nødt til at komme med en lille kommentar til det ydre look på vores testbil. Hvid med guldstriber!! Denne bil er Hugh Hefner værdig - det ser bare vanvittig godt ud, og drejede masser af hoveder i sommerlandet.

Køreoplevelsen
Det er stadig en vanvittig fornøjelse at trille rundt i den nye Mustang. Selv om konstruktionen er gammel og ligeså godt kunne sidde på en hestevogn fra 20’erne, så kan Mustang anno 2007 altså noget alligevel. Den er en Herre bil med stort ”H”, og den bringer smilet frem hver evig eneste gang du drejer nøglen og sætter i gang.

Samlet set
Der er ingen tvivl om at jeg personligt ville vælge den nye Mustang med automatgear og ikke manuelt. Men det er på ingen måde fordi at det manuelle gear er dårligt, eller fordi at en Mustang bare skal have automatgear – nej det er simpelthen fordi det automatgear Ford har lavet til Mustangen bare er så godt, og matcher den store V8’er så suverænt. Og så er merprisen ikke ligefrem nogen herregård. Godt gået Ford!