Spanien: Ford kan et eller andet, når det drejer sig om at pakke store biler ind i flot og praktisk design – og da de samtidig har en evne til at overfører de gode køreegenskaber fra deres almindelig personbiler, til deres store og små MPV’er – ja så kan det næsten kun blive en succes. Desværre lider Ford også under de høje danske bilpriser – derfor er biler som S-Max og Galaxy ikke hverdagsbiler for familien Danmark. Det skulle dog ikke holde os fra at tage til Spanien og teste de nye face liftede S-Max- og Galaxy-modeller.

Ford følger stadig deres Kinetic Design stil, hvilket absolut ikke er nogen hæmsko for designerne, når de vil lave lækre og futuristiske detaljer – se blot den nye front på S-Max. Lækkert! Men det er ikke kun på designfronten der er sket ændringer. Materialerne er også blevet bedre og fremstår meget luksuriøse og behagelige. Specielt i førersædet er følelsen af gennemtænkt luksus intakt. Der er dog også andre ting, der gør denne testkørsel til noget helt specielt, nemlig de nye EcoBoost motorer og det nye dobbeltkoblingsgearsystem PowerShift.

Lad os starte med PowerShift, der er Fords modstykke til VW’s DSG-gear. Og lad os bare slå fast med det samme, at Ford bestemt ikke har noget at være flov over – PowerShift fungerer og det fungerer rigtig godt. Overgangene imellem de enkelte gear fungerer helt eminent, selv ved fuld acceleration i ”sport mode”. Apropos ”sport”, så er den nye EcoBoost-turbomotor med 203 hk absolut et bekendtskab værd. Selv om motoren kun er på 2,0 liter, så sørger den kraftige turbolader for imponerende acceleration. 0-100 km/t er overstået på imponerende 8,5 sekunder og topfarten er hele 221 km/t. Der er virkelig masser af overskud i alle situationer – selv på de snoede bjergveje i det sydlige Spanien – og det er også her, at vi rigtig mærker Fords evne til at skabe en sublim undervogn til selv store biler. EcoBoost-motoren udmærker sig også ved sit lave støjniveau – det er rent ud sagt imponerende. Helt så imponerende er brændstofforbruget dog ikke. Ford lover 12,3 km/l i S-Max. Men det er som sagt fabrikstal – og de holder sjældent stik. Derfor vil jeg vente med at udtale mig om dette, indtil jeg har lavet en længere test af bilen. Herhjemme regner Ford med, at de mest solgte motorer bliver drevet af diesel. Derfor tilbydes hele tre varianter på henholdsvis 115, 140 og 163 hk. Rent erfaringsmæssigt bliver den 140 hk nok den mest solgte.
 
Efter endt test af begge biler står jeg tilbage med følelsen af, at det er ikke så ringe endda. Ford har lyttet til brugerne og finpudset de små detaljer der måtte have været ved de seneste modeller. Derfor fremstår både Galaxy og S-Max som imponerende og gennemførte MPV’er, der uden problemer placerer sig i toppen af hierarkiet i deres klasse – og der er bestemt ingen tvivl om, at de rent designmæssigt ser bedst ud.

Herhjemme kommer S-Max til at koste godt 400.000,-. Vil du have EcoBoost-versionen, så må du slippe næsten 500.000,- - og det er vel og mærke en introduktionspris. Er du lun på modellen, så skynd dig og bestil, for så får du det lækre PowerShift med i prisen på de fleste modeller.

Set over en kam, er S-Max og Galaxy to rigtig lækre bekendtskaber. Hvordan de kommer til at klare sig, når vi tager dem på en længere test – det må tiden vise. Lige nu er jeg bare godt tilfreds.

 Af Daniel Szuster