Ford har netop løftet sløret for 7 ud af de 13 nye elektriske (eller hybrid, red.)  biler der lanceres globalt i løbet af de næste 5 år. I USA vil man kunne se hybrid-versioner af den ikoniske F-150 pickup og den legendariske Mustang på gaderne – i Europa vil man kunne få en plug-in hybrid Transit Custom og globalt lanceres en ny fuldt ud elektrisk SUV med en estimeret rækkevidde på mindst 300 miles (480 km).

Bilproducenten har desuden planer om at udvide fabrikken Flat Rock Assembly Plant i Michigan til en fabrik, der skal bygge de højteknologisk autonome og elektriske biler, ud over Ford Mustang og Lincoln Continental. Udvidelsen vil betyde over 700 nye arbejdspladser og koste $700 millioner.

Disse skridt er en del af en investering på $4,5 milliarder, der skal sikre elektriske bilers udbredelse frem mod 2020. Denne investering vil give Fords kunder forbedret brændstofeffektivitet og effekt på tværs af hele Fords produktportefølje. Planerne er en del af virksomhedens vækst hen imod at forvandle sig til en bil- og mobilitetsvirksomhed, der vil være ledende i elektrificerede og autonome biler – og samtidig levere nye mobilitetsmuligheder.

”Efterhånden som flere og flere forbrugere i verden viser interesseret i elektriske biler, forpligter Ford sig til at være ledende i at levere en bred vifte af elektriske biler, services og løsninger der kan gøre forbrugernes hverdag bedre,” fortæller Mark Fields, Fords President og CEO. ”Vores investeringer og udvidede produktportefølje reflekterer vores holdninger til at det globale udbud af elektriske biler vil overstige de benzindrevne biler inden for 15 år”.

Ford koncentrerer EV-planen på sine stærkeste områder, ved at tilbyde el-bils versioner af de mest populære varebiler med høj volumen, pickups, SUV’er samt sportsvogne. Det kan gøre dem mere produktive og sjovere at køre.

De syv el-biler der blev afsløret er:

- En ny fuldt ud elektrisk SUV der er designet med en estimeret rækkevidde på mindst 300 miles. Den lanceres i Europa, USA og Asien i 2020 og skal bygges på Fords Flat Rock Assembly Plant i Michigan.

- En højvolumen autonom bil der er designet til at matche delebilskoncept med opstart i Nordamerika.

- En hybridversion af den bedst sælgende F-150 vil lanceres i 2020. Den bygges på Fords Dearborn Truck Plant og sælges udelukkende i USA og Mellemøsten. Den giver kraftfuld bugsering, stor kapacitet til nyttelast og kan desuden benyttes som en mobil-generator.

- En hybridversion af den ikoniske Ford Mustang, der byder på kraften fra en V8-motor og endnu mere moment i den lave ende. Mustang Hybrid, som bygges på Fords Flat Rock Assembly Plant, debuterer i 2020 og vil i starten kun være tilgængelig i USA.

- En plug-in hybridversion af Transit Custom der er designet til at reducere driftsomkostninger på selv de mest trafikerede veje. Den debuterer i 2019 og vil være tilgængelig i Europa.

- To nye, eftersættelses-politibiler i hybridversion. En af disse to bygges i Chicago – begge vil dog udstyres med politigear ved Fords dedikerede modifikationscenter i Chicago.

Yderligere præsenterede Ford, at den globale produktportefølje af hybridbiler vil benytte en EcoBoost-motor fremfor en motor med naturlig indsugning. Dette fremmer brændstofeffektiviteten og ydeevne endnu mere.

Producenten planlægger en aggressiv udvikling af services og løsninger til de elektrificerede biler. Heriblandt Flådehåndtering, ruteplanlægning mm.

Bygger til fremtiden
For yderligere at markere den nye æra, vil Ford i løbet af de næste fire år, åbne op for 700 nye arbejdspladser i USA og investerer $700 millioner i, at bygge det nye Manufacturing Innovation Center ved Flat Rock Assembly Plant. På denne fabrik vil medarbejdere bygge de nye elektrificerede biler – sammen med den ikoniske Mustang og Lincoln Continental.

”Jeg er begejstret over, at vi er i stand til at sikre yderligere arbejdspladser hos UAW-Ford til de amerikanske arbejdere,” fortæller Jimmy Settles, UAW vice president, National Ford Department. ”Medarbejderne på Flat Rock Assembly Plant har vist et stort engagement i, at fremstille kvalitetsprodukter. Vi ser frem til den videre succes med en ny generation af højteknologiske biler”.

Denne trinvise investering i Flat Rock Assembly Plant kommer fra en tidligere opsparet investering på $1,6 milliard, der skulle have været brugt på en ny fabrik i Mexico. Ford oplyste at planerne for den nye fabrik i San Luis Potosi i Mexico var annulleret. Samtidig blev det præsenteret at den næste generations Focus vil blive fremstillet på en eksisterende fabrik i Hermosillo i Mexico. Dette gøres for, at forbedre virksomhedens lønsomhed og for at sikre den kommercielle såvel som finansielle succes med denne vigtige model. Planerne gør plads til, at to nye ikoniske produkter kan fremstilles på Michigan Assembly Plant, hvor Focus fremstilles i dag og bidrager til 3500 arbejdspladser i USA.

Unik elektrificeringsteknologi
Med udgangspunkt i to årtiers erfaring, anvender Ford denne erfaring indenfor patenteret teknologi, software og services til at appellere til en større gruppe herunder pickup-kunder, SUV-ejere, sportsvognsentusiaster, højvolumens varebilsflåder og alt her imellem.

”Fords globale EV-strategi er at udbygge vores styrkeområder,” fortæller Raj Nair, executive vice president, Product Development, og chief technical officer. ”Mens andre mærker er mere fokuseret på marketing slogans og tal, er vi hos Ford fokuserede på, at levere endnu mere af det, vores kunder elsker omkring deres Ford. Det betyder mere kraft til pickups, bedre økonomi til varebiler og større ydeevne til sportsvogne – samt forbedret brændstofeffektivitet”.

I år begynder Ford at teste den nye generation af EV-teknologi. I Europa kan Transit Custom plug-in hybrid ses på vejene senere i år, kombineret med nye mobilitetsservices, tilslutningsmuligheder mm.
Yderligere kan der i New York og andre større amerikanske byer ses en flåde på 20 Transit Connect hybrid-taxa- og varebilsprototyper, idet de testes i nogle af verdens mest krævende trafiksituationer.

Disse Transit Connect hybrid bygger på verdens første hybridtaxa – nemlig Ford Escape Hybrid, der også var den første hybrid SUV og første hybrid bygget i USA. Mange af disse Escape-taxaer ses stadig på vejene og har hver især fragtet passagerer over 350.000 miles på de oprindelige batterier.

I dag er Ford USA's størst sælgende plug-in hybrid-mærke og nummer to i den samlede salg af elektriske biler i USA.