Kender du det med at stå foran din varebil i den danske vinter; sne om ørene, kulde helt ind til benene og tænke på om bilen overhovedet kan starte – eller i værste tilfælde om den er sikker nok at køre i dette vejr?

Hvad nu hvis vi fortalte dig, at igennem de sidste 23 år har en gruppe eksperter testet, hvilke varebiler der klarede sig allerbedst under sådanne forhold – og vi så samtidig fortalte dig, at øverste skammel i år ikke var stor nok, da det ikke blot var én bil, der vandt men to?

Det er nemlig rigtigt, hvert år i den mest barske tid i det kolde Finland afholdes en test på tværs af kategorier og mærker. Bilerne udsættes for forhold af torturerende karakter og testes der efter. Udfordringerne strækker sig over fem dage og indebærer for eksempel evnen til koldstart, opvarmning, brændstofforbrug, køreegenskaber, slalomkørsel på en tilfrosset vej og en 700 km. lang udholdelsestur. Disse tests bliver udført i sne, slud, is og i kulde helt ned til -50 grader.

Ford havde to varebiler med i dette års test: den helt nye, store 2-tons Transit og den mindre Transit Connect, som vandt ”International Van of the Year 2014”. Begge disse biler endte på allerøverste skammel og delte sejren foran konkurrenter som Citroen, Renault, Volkswagen, Open og Mercedes-Benz. Connect’en vandt syv ud af 13 mulige kategorier og imponerede især i køreegenskaber og manøvrering i meget glat føre. Den store Transit vandt i ni kategorier, som resulterede i, at de to varebiler endte med at stå side om side på sejrsskamlen.

Hvad gør så disse ”eksperter” til eksperter?

Testkørere og journalister fra seks forskellige europæiske varebilsmagasiner mødes til dette arrangement hver år og tæsker de opstillede varebiler igennem disse ekstreme forhold.

”Fords varebiler var klare vindere i de meget glatte forhold – en stor fordel når tilfrossede veje kan findes alle steder i Norden og ikke blot på disse lukkede testveje”, udtalte Heikki Laurell fra Auto Tekniikka ja Kuljetus magasinet i Finland, som også er arrangøren af det årlige arrangement. ”Vores tests presser varebilerne til det yderste og kan være en forholdsvis stor udfordring, hvis de ikke også er bygget til at klare den skandinaviske vinter.”

Den nye, store 2-tons Ford Transit kan nu bestilles på det danske marked, mens Transit Connect allerede har kørt på de danske landeveje i nogle måneder.