Karrosseriet på den nye A-Klasse er lavet i helgalvaniserede plader. Dette er blot et af eksemplerne på, hvad Mercedes-Benz gør for at sikre højeste kvalitet og effektiv rustbeskyttelse i lang tid.

 

Nøjagtig som på alle nye Mercedes personbiler er pladerne på den nye A-Klasse varmgalvaniseret på begge sider, hvilket giver effektiv beskyttelse mod korrosion. Desuden er visse dele af karrosseriet, som for eksempel døre, fronthjelm, bagklap og sidebjælker elforzinkede på begge sider samt overfladebehandlet med et organisk materiale, der indeholder zinkpigment, for yderligere at forstærke rustbeskyttelsen.

Mercedes-Benz sprøjter rustbeskyttelsesmiddel i de mest udsatte hulrum på karrosseriet: foreste sidebjælker, øverste sidebjælker, dørpaneler og bagerste hjulkasser. Rustbeskyttelseseksperterne forsegler også alle svejsepunkterne i motorhjelm, døre, bagklap, bagerste hjulkasse, omkring benzindækslet samt alle sammenføjninger i gulvkonstruktionen, inklusive de til batteri og reservehjul.

Ved at dække store dele af undersiden med plastpaneler, behøver man ikke at sprøjte traditionel PVC-plast under bilen. Panelerne giver, ifølge Mercedes-Benz’ mangeårige erfaring, en mere effektiv beskyttelse mod stenslag, vandstænk og tilsmudsning end PVC...og desuden glider luften også lettere under bilen.

Lakken på A-Klassen er udviklet til at sikre den rigtige farvenuance og glans samt give en varig beskyttelse mod tidens tand, ridser og stenslag. Den pulverbaserede klarlak giver overfladen glans og sprøjtes på karrossen uden brug af opløsningsmidler. Alle andre lakkomponenter er også vandbaserede, og dermed så godt som uden opløsningsmidler.

I lighed med de øvrige Mercedes personbiler omfattes den nye A-Klasse (internt W/C 169) af den 30-årige MobiloLife, der inkluderer lige så mange års garanti mod gennemtærring fra lukkede hulrum.