Med den nye Accord, har Honda kastet sig ind i en klasse, hvor konkurrencen er meget hård. Men, Honda har virkelig tænkt tingene igennem og skabt en bil, der uden problemer tager kampen op med konkurrenter som Ford Mondeo, Toyota Avensis og Mazda 6.

Den testede model er topmodellen i Honda programmet – nemlig den 190 Hk stærke 2,4 liters benzinversion. Samtidig er den testede bil en stationcar, der hos Honda hedder Tourer.

Bilen
Honda siger selv, at deres målsætning har været, at skabe en bil, der gør det til en oplevelse at køre bil – en oplevelse man aldrig glemmer. Dette kan selvfølgelig være både positivt og negativt. Men, i dette tilfælde er det nu en positiv oplevelse. Den nye Accord er virkelig en af de biler, hvor man nyder at sidde bag rattet. Det er en kombination af kabinen, motoren, gearkassen og derved det samlede kvalitetsindtryk, der gør det.

Motoren og gearkassen
Den 2,4 liters motor i topmodellen er et ganske behageligt bekendtskab. Den yder 190 Hk ved 6.800 o/min og har et moment på 223 Nm ved 4.500 o/min. Motoren er utrolig lydsvag og vibrationsfri. I samarbejde med den helt suveræne 6 trins manuelle gearkasse (klassens absolut bedste), gør det Accord 2,4 til en yderst behagelig rejsepartner.

Hvis du ønsker den 2,4 liters motor i din Accord, skal du betale cirka 90.000,- kroner mere for din bil, hvilket er mange penge, hvis man sammenligner den 2,0 liters (155 hk) med den 2,4 liters (190 Hk). Den mærkbare forskel på de to motorer er så lille, at den 2,0 liters virker som klart det bedste køb. Havde den 2,4 liters motor været en 6-cylindret, havde man umiddelbart kunne argumenterer for prisforskellen – men ikke her. Rent benzinøkonomisk løber den 2,4 liters Accord 11,1 Km/l i EU-mix.

Kabinen
Kabinen i den nye Accord er virkelig behagelig. Det mærkes tydeligt at man har kræset om detaljerne, så passagererne og ikke mindst bilens chauffør føler sig hjemme. Alt virker umiddelbart rigtig placeret og gennemtænkt ned til mindste detalje. Valget af produkter er god virker eksklusivt. Sæderne giver god støttet og der skal mange hundrede kilometer i træk til, før man mærker noget til at man sidder ned. Det er naturligvis muligt at vælge læderkabine til sin Accord, hvilket straks bringer endnu mere eksklusivitet over kabinen.

Pladsen
Der er rigtig god plads til både chauffør, passagerer og bagage. Den 475 cm lange stationcar rummer 518 liter bagage med sæderne på plads – og hele 1657 liter med sæderne lagt ned. En lækker detalje finder man, når bagsæderne skal lægges ned. Ganske automatisk og uden at fjerne nakkestøtterne, lægger sæderne sig helt plant med gulvet og giver derved større mulighed for at udnytte bagagepladsen. Samtidig er det muligt at få en automatisk lukkefunktion til bagklappen, så man ved et tryk på en knap både åbner og lukker bagklappen. En god og brugbar funktion, der gør det noget nemmere, hvis man har et barn eller en indkøbspose på armen.

Designet
Selve designet på den nye Accord er et studie i sig selv. Stationcarudgaven er næsten kileformet og virker meget aerodynamisk. Tankerne falder straks på Alfa’s Sportwagon, når man ser Accorden. Lækre detaljer, som blinklys der er integreret i sidespejlet og de dobbelte afgangsrør, gør Accord Tourer til noget helt specielt. Eneste minus er de alt for små standard fælge, som bilen er udstyret med. 17” burde være standard, på det ret store bil.

Sikkerheden
Et design, der er skabt med kollisionssikkerhed i tankerne. 6 airbags og 5 trepunktsseler er standard. Sæderne er desuden udstyret med ISOFIX beslag, hvilket gør det muligt at monterer barnestole på en sikker og godkendt måde.

Konklusion
Honda Accord 2,4 Tourer er et yderst behageligt bekendtskab. Du får meget bil for pengene på stort set alle områder. Værd at fremhæve er specielt motor og gearkasse, samt den generelle kørekomfort. Samtidig er det lykkedes Honda at lave nogle flotte og også geniale designmæssige løsninger, der gør Accord til en meget positiv oplevelse.

Eneste minus er måske prisen – der ved direkte sammenligning med sin 2,0 liters lillebror, virker alt for høj.