Honda første dieselmotor – 2.2 i-CTDi– introduceres i SUV CR-V

• Hondas SUV i mellemklassen i ny udviklingsfase

• Nu med 2.2 i-CTDi diesel høj effekt og stærkt drejningsmoment

• Hurtigtvirkende Real Time 4WD

• 16”- hjul som standard

• Kraftfuldt bremsesystem

• Sikkerheden er i centrum med VSA og sidebeskyttelsesgardiner

• Fortsat klassens bedste kabineplads, høj komfort og stor alsidighed

Hondas SUV, CR-V, har altid været en af de mest solgte benzindrevne SUV’ere i både Danmark og detøvrige Europa. Når den alsidige CR-V nu lanceres med 2.2 i-CTDi-motoren med det stærke drejningsmoment,vil den yderligere befæste sin allerede stærke markedsposition, måske især som gulpladebil.

Den bedste ydelse og de laveste emissionsværdier i klassen

Med en maksimal effekt på 103 kW/140 hk ved 4.000 o/m og et bredt drejningsmomentområde med ettopmoment på 340 Nm allerede ved 2 000 o/m giver CR-V i-CTDi markante fordele, når det drejer sig omydelse. Dette viser sig især ved acceleration i 4. og 5. gear. På trods af sin styrke har den også en godbrændstoføkonomi. Forbruget ved blandet kørsel ligger på 6,7 l/100 km, og de lave emissionsværdierligger et godt stykke under kravene i Euro IV.

Den raffinerede fornemmelse understreges af den kompakte 6-trins manuelle gearkasse, som bidragertil såvel motorens fleksibilitet som økonomi, især ved motorvejskørsel. Motorens omdrejningstal vedf.eks. 100 km/h i 6. gear er blot 2 070 o/m.

Interiøret har fået baggrundsbelyste instrumenter, og Hondas intelligente Real Time 4WD med firehjulstræker blevet udviklet, så det nu reagerer hurtigt og effektivt. Sikkerheden omfatter sidebeskyttelsesgardiner(ikke LS) og stabiliseringssystemet VSA (Vehicle Stability Assist), og 16”-hjul monteres nu som standardsammen med større skivebremser på alle fire hjul. Bremserne er større i hele modelprogrammet, med 300mm ventilerede skivebremser for og 305 mm skivebremser bag. Der er tre CR-V dieselvarianter at vælgeimellem: LS, ES og Executive.

Forbedret sikkerhed

CR-V’s meritter inden for aktiv sikkerhed er blevet forbedret takket være stabiliseringssystemet VSA(Vehicle Stability Assist), som er standard på alle modeller. Hondas eget firekanalssystem hjælper førerenmed at bevare kontrollen under acceleration og pludselige undvigemanøvrer ved at fordele bremsekraftenpå højre eller venstre forhjul efter behov samt regulere gasgivning.

Med front- og sideairbags, dobbelte selestrammere på sikkerhedsselerne foran, trepunktssikkerhedsselerpå bagsædet, Isofix-fæste til børnesæde (på bagsædet) og forsæder, som nedsætter risikoen for piskesmældsskader, er CR-V en af de mest sikre SUV-modeller på markedet. CR-V er den eneste firehjulstrukne bil, som Euro NCAP har givet 4 stjerner for passagersikkerheden og 3 stjerner for fodgængersikkerheden.

Systemet Real Time 4WD, som aktiverer firehjulstrækket efter behov, reagerer nu endnu hurtigere og klarerstejle skråninger på glatte og snedækkede underlag. Firehjulstræksystemet giver også en blødere responsog en bedre ydelse i kurver og på glatte vejbaner.

De dråbeformede nakkestøtter på bagsædet forbedrer udsynet bagud i nedfældet position.Sidebeskyttelsesgardiner er standard i ES- og Executive-modellerne. Som ekstra beskyttelse er sensorerneprogrammeret til at udløse sidebeskyttelsesgardinerne i begge sider af bilen, hvis den skulle rulle rundt.

Alsidig og bekvem

CR-V er med sin kombination af alsidighed og stilren elegance den perfekte bil til de fleste situationer. Dener konstrueret til at klare alt fra den daglige indkøbstur, over bekvemme langture for forretningsmanden tilmere aktiv brug.

Rummelig kabine

CR-V har fortsat en af de rummeligste kabiner i sin klasse. Afstanden i hoftehøjde mellem forsæde- ogbagsædepassagererne er 1.007 mm (med forsæderne i midterposition, og bagsædet skubbet helt tilbage).Takket være det plane gulv og den integrerede håndbremse i instrumentpanelet opnås en af de mest rummeligekabiner i klassen. Den todelte bagklap med glassektion øverst gør det nemt at lægge småting ind ibagagerummet uden at åbne hele den sidehængte bagdør.

Bagagekapaciteten ligger mellem 527 og 628 liter (VDA-mål, bagage op til vindueskanten) afhængigtaf bagsædets position (reguleringsområdet er 170 mm i fem trin). Når splitbagsædet, 60/40, vippes fremadtil næsten lodret position, nakkestøtten skal ikke fjernes forøges bagagekapaciteten til 952 liter (optil vindueskanten). På gule plader tilbyder CR-V et varerum på mm 1040 (H), 1350 (B), 1660 (L), som givermange anvendelsesmuligheder for erhvervsfolk.

Let at manøvrere

CR-V er en sjov bil at køre. Forhjulsophænget er forsynet med MacPherson-fjederben med støttearmetil sporingskontrol, og bagakslen er forsynet med et affjedringssystem med tværmonterede støttearme.Resultatet er et chassis med komfort og stabilitet som i en personbil, en god manøvredygtighed og en fuldendtydelse på krævende underlag. Den lille venderadius på 10,6 m og den høje siddeplacering med godtudsyn hele vejen rundt betyder, at CR-V også egner sig perfekt til bykørsel.

Tydelige og baggrundsbelyste instrumenter

På samme måde som i Accord er instrumentpanelet mørkelagt, når tændingen ikke er slået til. Når dørenelåses op, tænder det, og kontrasten bliver endnu tydeligere, når tændingen aktiveres, takket være baggrundsbelysningen.

De meget tydelige instrumenter har hvide tal og visere, og indfatningerne har rød belysning. Et digitalt informationsdisplay i speedometeret viser brændstofforbruget i realtid. Desuden er speedometeret forsynetmed kilometertæller og triptæller. Det er muligt at skifte imellem kilometertæller, visning af udendørstemperaturog gennemsnitsværdien for brændstofforbruget, ligesom det er muligt at foretage endnu en triptælleraflæsning.CR-V diesel Executive fås med et meget avanceret satellitnavigationssystem med forbedret grafik og dækningsom standard. Alle modellerne er udstyret med airconditionanlæg (manuelt i LS-modellen og ACC i deandre modeller).