I forhold til den gamle Sonata er der sket nogle kvalitetsmæssige forbedring som omfatter: kuffertknuserne i bagagerummet er udskiftet med teleskopdæmpere og den indvendige side af klappen er blevet beklædt. Desuden er selve bagagerummet blevet beklædt med bedre stof. Motorhjælmen er desuden blevet forsynet med teleskopdæmpere.

Interiøret er den største forandring og forbedring. I den tidligere model kunne man kun få interiøret i beige, hvilket mange ikke bryder sig om. Dette er der lavet om på nu, så standarden i Danmark er sort. Desuden er plastkvaliteten blevet meget bedre.

Pladsmæssigt kan Sonata’en næsten måle sig med 5’serien fra BMW, men forsæderne er ikke nær så gode som fx 5’seriens. De er meget brede, uden særlig sidestøtte og giver ikke en ordentlig støtte i ryggen. Rattet kan desuden kun justeres i højden, så det er ikke let at opnå en optimal siddeposition.

På bagsædet er der rimelig plads til 3 voksne, hvis de ikke alle er lige bredskuldret.

Udstyret er komplet og omfatter bl.a. fuld automatisk a/c, sædevarme, Radio med CD, el-ruder, el-spejle, cruise control, lys i dørene, armlæn ved forsæderne og bagsæderne.

Sikkerhedsmæssigt opfylder Sonata’en, efter vores opfattelse, kun minimumskravene. Der er standard front-airbags, side-airbags, gode justerbare nakkestøtter ved forsæderne og 3 nakkestøtter og 3 3-punktsseler ved bagsædet. Der er ikke mulighed for, som ekstraudstyr, at få airbag-gardiner ved forsæderne, og ifølge importøren vil det ikke blive en valgmulighed i denne udgave af bilen.

Det bedste ved denne bil ligger i motorrummet. Hyundai har udviklet denne 2.7 l V6 med 173 hk og et moment på 215 Nm. til bl.a. Sonata, Trajet og Santa Fe. Motoren er så lyd- og vibration svag, at når man første gang standser ved et lyskryds er i tvivl om, om motoren er i gang endnu. De 173 Hk er tilstede ved 6.000 o/min og rækker til en tophastighed på 215 km/t. Det maksimale moment på 250 Nm nås ved 4.000 o/min. Motoren er omdrejningsvillig og spinder glædeligt op til 6.500 omdrejninger, og der er altid kræfter nok til en hurtig overhaling; især i 3. gear ved 70-80 km/t.

Kørekomforten er god og affjedringen behagelig, men ved høj motorvejshastighed suser det lidt rigeligt omkring sidespejlene.

Den bløde affjedring er medvirkende til bilen krænger rigeligt i sving. Generelt må man sige at alt går meget let i en Hyundai; især servoen er meget behagelig i byen, men kan være lidt for hjælpsom når det går stærkt.

I vådt føre kunne det desuden være et sikkerhedsmæssigt plus at bilen kunne blive udstyret med anti-spin. De 173 Hk på forhjulene betyder at hvis man accelerer i en vådt sving har Sonata’en tendens til at køre lige ud. Den kører jo også på Hankook-dæk.

V6 motoren er hurtig og stærk men selvfølgelig også tørstig. De officielle tal lover 11,2 km/l. Vi målte den dog kun til 9,1 km/l, men de 11,2 km/l er ikke urealistiske, da man nok kører lidt mere jævnt i det daglige i forhold til en testuge.
Bagagerummet er ikke klassens største, men rummer dog 430 l, som nu kan udnyttes fuldt ud efter kuffert-knuserne er kommet på pension.

Med en pris på 280.000 incl. fuldt udstyr er Hyundai Sonata V6 GLS er rigtigt godt tilbud i firmabils klassen. Det er da også denne købeskare som Hyundai satser hårdt på at få til at kikke på bilen. En hård konkurrent til denne bil kan blive den nye Ford Mondeo. En 2-liters model fås fra 273.000.

Sonata’en fås også med en 2.0 l motor der yder 133 hk til en pris på 220.000 med næsten samme udstyr som i V6’eren.