Hyundai er her i Danmark er et forholdsvis stort bilmærke, som primært konkurrerer på de små og mellemstore biler til den prisbevidste dansker. Dermed er det jo også groft sagt de lidt kedelige biler, som Hyundai hovedsageligt fokuserer på, men engang i mellem sker der en spændende familieforøgelse.

Hyundai Veloster
Forøgelsen består i en lækker familiecoupé med det specielle navn Veloster. Modsat mange andre coupéer, så er der rent faktisk plads til 4 personer i bilen, så Hyundai tager altså stadig hensyn til familien, selvom det er en speciel bil. Bagagerummet kan rumme 320 liter, så der er plads til både bagage og evt. stort indkøb. Bagsæderne kan selvfølgelig også lægges ned, så man får endnu mere plads.

3 døre
Og for at gøre sig yderligere bemærket, har designerne valgt at udstyre Veloster med én enkelt bagdør – placeret i højre side. Helt hvad formålet er med denne spidsfindighed kan der være mange bud på, men adgangen til bagsædet er jo trods alt lettere med en bagdør, og hvis der er børn med, så er der jo i hvert fald ikke nogen, som stiger direkte ud på kørebanen.

Umiddelbart betyder den ekstra dør ikke så meget for designet, da døren er godt integreret i designet bl.a. med håndtaget kamufleret i øverste hjørne.

Som det bør være med en coupé er denne også udstyret med fyldige former og smarte linier. Fronten domineres af både store og flotte forlygter samt tågelygter. Skærmene svulmer tilstrækkeligt så bagenden bliver bred, men stadig elegant.

Den dobbelte udstødning er placeret i midten, og understreger yderligere de sportslige linier.

Panorama
Også inden døre er det normale familie Hyundai look forsvundet, så man i stedet kan nyde lækre faste sportssæder, og en fræk instrumentering. Bagsædet giver plads til to personer med kopholdere placeret i midten af bagsædet. Panorama soltaget, som er standard (undtaget på billigste version), giver en dejlig lys og rummelig fornemmelse i kabinen.

Centerkonsollen fylder minimalt, men knapperne er heldigvis stadig tilstrækkeligt store til let betjening. Radioen betjenes delvist via den 7” store touchskærm ligesom navigationen styres herfra.

Det vigtigste element i centerkonsollen er dog den oplyste knap ”Engine start/stop”, og som navnet jo ”diskret” antyder, er det her der skal trykkes for at man kommer ud at køre.

Motoren
Indtil videre har Hyundai valgt kun at tilbyde Veloster med en 1,6 liters benzinmotor. Motoren yder 140 hk ved 6.300 o/min., og et maksimalt drejningsmoment på 166 Nm ved 4.850 o/min.. Det betyder, at der ikke ligefrem er kræfter i overflod, når man ”lægger fra land”. 0-100 km/t klares på lige under 10 sek., mens tophastigheden lige sniger sig over 200 km/t – altså ikke noget at prale med, når man er en sportscoupé.

Det er især synd at skulle nøjes med 140 hk, når Veloster ellers byder på rigtig fine køreegenskaber. Undervognen er rigtigt fint afstemt mellem sport og stadig fornuftig komfort. Styringen er præcist og skarp, og den 6-trins gearkasse er præcis og let.

Turbo
Heldigvis er der en løsning på fra Hyundai. I løbet af 2012 kommer der en turbo version på gaden. Motoren er den samme, men med tilføjelsen af turbo presses der ca. 200 hk. ud af den 1,6 liters motor. Endnu vigtigere er det meget højere drejningsmoment ved meget færre omdrejninger, som vil give følelsen af en helt anden motor. Vi ser meget frem til at komme bag rattet i denne version, for så bliver Veloster for alvor underholdende.

Priser og udstyr
Hyundai Veloster fås prismæssigt fra 350-440.000 kr, med 3 forskellige udstyrsniveauer. Vi tester her Premium-udgaven (den dyreste Veloster) med alt i udstyr lige fra 18” alufælge, panoramasoltag, lædersæder, klimaanlæg, nøgle fri adgang, indbygget navigation og bakkamera.

Basismodellen til 350.000 kr. byder på 17” alufælge, manual aircondition, almindelige stofsæder, og man skal f.eks. undvære bakkamera og navigation.

Sikkerhedsudstyret er ens på alle varianter, og følger dagens standard. Bilen blev crashtestet hos EuroNcap i 2011 og opnåede de maksimale 5 stjerner.

Konklusion
Selvom om Hyundai primært fokuserer på de ”fornuftige” biler, så er det lykkedes at få produceret en rigtig flot, velkørende og fornuftig sportscoupé. Rent praktisk er Veloster en mellemting af en rigtig coupé og en familiebil, og det kan både være en force og en ulempe. Forcen er, at man kan kombinere både det praktisk og det sportslige, men for den som ønsker en rendyrket coupé er en Veloster nok ikke det rette valg.

Den svage motor er nok i øjeblikket Velosters svageste kort - men, som nævnt er løsningen undervejs. Her må vi bare krydse fingre for, at prisen ikke stiger ret meget - for hvis det er tilfældet, så er Veloster ikke længere interessant.