Den nye VW Tiguan har en tung arv at løfte, da den forrige model var utrolig populær. Tiguan nød godt af finanskrisen, hvor mange skiftede deres store SUV’er ud med en lidt mindre model. Tiguan kørte dog så godt og var så rummelig, at flere beholdt deres biler, selvom der kom flere penge mellem hænderne.

 

Nyeste Tiguan er utrolig flot skåret. Den følger den mere kantede designstil fra VW, som vi bl.a. kender fra Passat. Samtidig er bilen vokset og byder på imponerede plads både foran og ved bagsæderne. Kabinen byder på det bedste fra VW, og selvom det er lidt mere konservativt end nogle af konkurrenterne, så ser det faktisk rigtig godt ud. Sæder kan for nogen virke en smule hårde – men, de har god bredde og fornuftig støtte i siderne.

 

Vi har testet flere motorvarianter, og kendetegnende for alle er, at støjniveauet ved lande- og motorvejskørsel, er markant lavere end tidligere. Kigger vi på benzinmodellerne, så er basismotoren på 1,4 liter virkelig imponerende. De 150 hk gør det imponerende godt – specielt sammen med den 6-trins DSG gearkasse. Og du skal bestemt ikke være nervøs over, at motoren kun er på 1,4 liter. Den gør det formidabelt.

 

Rent køredynamisk står det bestemt heller ikke skidt til for Tiguan. Faktisk vil jeg påstå, at den i styretøjet er en af de mest kontakte mellemklasse SUV’er på markedet. Undervognen er ligeledes fremragende sat op, om end til den lidt mere sporty side. Du har ved alle modeller mulighed for at tilvælge firehjulstræk, og lad mig sige det sådan, at det er ikke en nødvendighed, men det giver en ekstra sikkerhed. Merprisen er 40.000,-, hvilket selvfølgelig betyder noget for mange. Men, det er penge, der rent sikkerhedsmæssigt er givet godt ud.

 

Ganske interessant så har VW valgt at tilbyde Tiguan med to nye motorer. Den ene er en bi-turbo diesel med 240 hk og maksimalt drejningsmoment på hele 500 Nm. Den anden kender vi fra Golf GTI – altså en 220 hk turboladet benzinmotor. Begge motorer sender Tiguan forbi de 100 km/t på 6,5 sekunder.

 

Tiguan anno 2016 er en imponerende god bil, som med garanti fortsætter succesen fra den forrige model. Den har dog fået en konkurrent indenfor egne rækker, nemlig Seats nye Ateca, som godt nok er lidt kortere, men som fås med samme motorer, men til betydeligt lavere priser. Hvorvidt der ryger kunder fra VW til Seat må vi vente og se – men Tiguans i forvejen høje popularitet og nye sprøde design, skal i mine øjne nok holde på kunderne.