Siden 1922 har Isuzu produceret last- og varebiler i Japan. Det næsten 100 år gamle mærke har stolte traditioner og har igennem tiderne markeret sig som en af verdens absolut bedste til at lave køretøjer, hvor fokus er rettet mod hårdt arbejde. Isuzu har altid skabt biler, der enten bringer varer ud i byernes snævre gader, transporterer folk over sletterne i Afrika eller igennem skovområder i det kolde nord. Fælles for disse køretøjer er, at man under produktionen af dem har fokuseret på råstyrke og det faktum, at det i hvert fald ikke skal være bilens skyld, at arbejdet forsinkes.

Det er mange år siden, at Isuzu sidst var at finde på det danske marked. Men, det er der ændret på nu, hvor Nellemann koncernen har etableret Isuzu Danmark, som står for importen af Isuzus arbejdshest nummer ét - D-Max.

D-Max er en pickup i ordets reneste forstand. Den er skabt til at arbejde, til at blive beskidt, til at yde noget. Men, selvom fokus stadig er rettet mod den gamle filosofi om at få arbejdet gjort, så har designerne hos Isuzu også været ganske heldige med deres pen. D-Max tager sig nemlig rigtig godt ud og udstråler i den grad råhed og styrke. Om du vælger en helt almindelig basismodel eller en veludstyret topmodel, så signalerer den ”flyt dig” i stor stil.

D-Max fås i to forskellige varianter – en Extended Cab og en Crew Cab. Extended Cab har bagdøre, som åbnes med et håndtag, der hvor B-stolpen normalt sidder. Ligesom vi bl.a. ser det i BMW’s el-bil i3. Det er ikke super praktisk i det daglige, da man er nødt til at åbne fordøren, for at bagdøren kan åbnes. Vigtigheden af at kunne åbne bagdøren uden at åbne fordøren falder dog en del på det danske marked, hvor bilerne sælges på gule- eller papegøjeplader. Vælger du Extended Cab, så får du normale bagdøre og lidt mere plads bagi. Dette vil være den oplagte model, hvis der er tale om en mandskabsvogn.

I Danmark fås D-Max kun med én motor. Der er tale om en 2,5 liters bi-turbo dieselmotor med 163 hk og et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm ved blot 1.400 o/min. Motoren har en imponerende trækkraft, hvilket bl.a. gør D-Max i stand til at trække hele 3,5 tons på krogen, hvilket er ganske imponerende. Så alle heste- og bådfolk, der savner trækkraft til deres trailere, kan bare smutte forbi Isuzu forretningen.

D-Max fås med 6-trins manuel- eller 5-trins automatgearkasse. Vores testbil var udstyret med den manuelle gearkasse, der egentlig gør det ganske fornuftig, men har meget lang vandring. Og da selve skiftet samtidig føles lidt ”blødt”, så kræver det lige lidt tilvænning at lave optimale skift. Det samme gælder firehjulstrækket, hvor du har mulighed for at koble til og fra elektronisk, så længe hastigheden er under 100 km/t. Når firehjulstrækket er slået til, så forøges bilens venderadius betydeligt. Det kan godt give nogle akavede situationer, hvis man i de lave gear forsøger at dreje max på rattet. Men, firehjulstrækket er nødvendigt, for den 2,5 liters motor har så meget moment, at baghjulene simpelthen bare spinder rundt, hvis der er den mindste fugt på vejen. Dette kan naturligvis afhjælpes ved at have mere læs over bagakslen. Men, det bliver man jo også træt af. Her er det rart med den elektroniske tilkobling af firehjulstrækket. Og når vi nu netop taler om læs over bagakslen – så er det bestemt værd at nævne, at D-Max må læsse hele 985 kg.

D-Max gør det rigtig godt i terræn – men, den skal have vægt på ladet. Ellers giver det simpelthen ingen mening. Men, med vægt er den virkelig kompetent og står ikke tilbage for noget. Det er faktisk rigtig godt.

Interiøret er, som det skal være i et arbejdskøretøj - hårdt og nemt at rengøre. Du sidder bestemt ikke i en luksussuite, hvor der er kælet for alle detaljer. Nej, du sidder på et mobilt kontor, hvor alt kan tåle at blive beskidt. Sæderne er dog ganske glimrende og længere ture er absolut ikke noget problem. Mængden af standardudstyr er samtidig rigtig god og tæller bl.a. aircondition, el-ruder, CD-radio med bluetooth, fartpilot og multifunktionsrat.

Prismæssigt placerer D-Max sig lige midt i feltet af konkurrenter. Herhjemme drejer det sig om biler som Mitsubishi L200, VW Amarok, Ford Ranger, Nissan Navara og Toyota Hi-Lux. Rent teknisk og køreoplevelsesmæssigt vil jeg helst sammenligne D-Max med Mitsubishi L200, Nissan Navara og Toyota Hi-Lux og her er priserne meget ens. D-Max 2,5 Twin Turbo Extended Cab med manuelt gear koster 229.990,- plus moms. Vil du have bilen i en anden farve end hvid, så kommer der et farvetillæg på 5.990,- oveni. Vores testbil var desuden udstyret med et smart cover til ladet – et cover der mest af alt minder om et aluminiums rullegardin, der nemt trækkes hen over ladet. En god detalje, som alle burde vælge.

Med titlen som Årets Pickup i baglommen og en målgruppe, der holder meget af det rå look, så har D-Max gode muligheder for at blive fast inventar på byggepladserne rundt om i landet. Men, det kræver en massiv indsats fra importøren, så håndværkerne bliver overbevist om, at det er Isuzu de skal vælge og ikke et af de mærker de er vant til. Om det skal ske i form af kampagner e. lign., det vil jeg helt lade op til importøren at bestemme. Jeg vil blot sige, at D-Max gør det rigtig godt, når det drejer sig om det, den er skabt til – hårdt arbejde.