Efter at have været på markedet i 14 år er den gamle Jeep Cherokee nu blevet afløst. Tiden var også ved at være moden da hverken design eller teknik kunne klare sig i konkurrencen med alle de nye SUV'er og 4x4'ere.

Både designet og teknikken er ændret radikalt hvilket bl.a. betyder selvbærende karrosseri, uafhængige hjulophæng og helt nye motorer.

Den nye Jeep vil kunne fås med 3 motorvarianter. En 2,4 liters benzin med 147 hk, en 3,7 liters V6 med 211 hk, og endelig en dieselmotor på 2,5 l og med 143 hk.

Vi havde lejlighed at køre Cherokee'en med den store V6 motor med automatgear. Jeep'en kører fint både på landevej og motorvej og V6'eren arbejder fornuftig, men imponerer dog ikke. En egenvægt på næsten 2 tons sørger for at "tæmme" de 211 hk.

Interiøret og instrumenteringen er at god kvalitet, men de glatte lædersæder gjorde til, at skulle holde sig ekstra godt fast i rundkørslerne.

Vi vender tilbage med en mere omfattende test af Jeep Cherokee, hvor det bl.a. bliver spændende at se hvorledes den klarer sig i terrænet.