Det er sket store forandringer med Jeep's mellemklasse flagskib, Grand Cherokee, siden den blev introduceret i 1992. Grand Cherokee er noget af det bedste man kan få fra USA, hvis man ønsker en luksuriøs SUV, der samtidig har formidable evner i terrænet. En direkte sammenligning med et europæisk produkt må være Land Rover Discovery 3, som Jeep'en da også flere gange har været oppe imod i "head-to-head" konkurrencer.

Grand Cherokee fås i Danmark i flere forskellige motorvarianter og udstyrsniveauer. Vi har testet den 3,0 liters turbodiesel med "Overland" udstyr.

Motoren og firehjulstræk
Vi har tidligere testet den 3,0 liters motor, og også denne gang imponerer den med sin bløde motorgang og sine mange muskler. De 218 hk gør det godt, men det er drejningsmomentet på hele 510 Nm, der sørge for det behagelige aspekt under kørslen. Og vælger man at bevæge sig ud i terrænet, så er det en udsøgt fornøjelse at mærke det rene træk helt nede fra 1.600 o/min.

Apropos terræn, så var Grand Cherokee virkelig i sit es, da vi i sensommeren kårede Årets 4x4 i Danmark 2007. Selv om den måtte se sig slået af en englænder, så imponerede Grand Cherokee på bedste vis, takket være motoren og det avancerede Quadra-Drive II firehjulstræk. Quadra-Drive  giver optimale terrænegenskaber, takket være sammenspillet med reduktionsgearkassen og det elektroniske differentialespærring. Quadra-Drive er standard på Overland-modellen, men skal købes som tilvalg til Laredo-udgaven.

Den 5-tins automatiske gearkasse fungerer udmærket og giver ingen grund til kritik.

Køreegenskaber
Selv om Jeep Grand Cherokee er den mest solgte amerikanske 4x4 i Europa, så betyder det ikke at den er den bedste SUV i sin klasse. Grand Cherokee er blevet meget bedre siden sin introduktion for 16 år siden - men den mangler stadig lidt, før den kommer op på siden af BMW X5, Audi Q7 og Mercedes-Benz ML, når det drejer sig om køreegenskaber. Det er skarpheden det kniber med, ikke den bløde cruise på motorvejen, hvor bilen er yderst komfortabel. Men ligeså snart at vejen slår et sving, så kan den store amerikaner ikke være med længere. Men den er på rette vej, så tyskerne skal ikke stille sig med ryggen til, for så kan det godt være at de bliver overrasket indenfor en kort årrække.

Interiør
Indvendigt halter Grand Cherokee også lidt efter sine europæiske konkurrenter. Men også her bliver det bedre og bedre for hvert face lift. Hvis bare man kan få amerikanerne væk fra den hårde plast, som de stort set altid vælger - så kunne det se rigtig godt ud for Jeep. Men en sådan radikal ændring sker ikke over natten, så vi må bare væbne os med tålmodighed.

Selv om man sidder glimrende i de ret gode sæder, så kan folk der ikke lige har "standard mål" godt få lidt problemer bag rattet. Kombinationen af sæde- og ratjustering er nemlig ikke den bedste. Multijusterbar sæder og rat, tak!

Økonomisk
De mange muskler fra den 3,0 liters diesel koster selvfølgelig når det drejer sig om brændstoføkonomi - men det er dog ikke så slemt, som man kunne frygte. Fra fabrikken lover de 9,8 km/l i gennemsnit - og ganske imponerende var det også det tal vi endte på efter en uges test. Et sådan forbrug placerer Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD i energiklasse G med en årlig ejerafgift på 10.920,- kroner.

Anskaffelsesprisen på den testede Overland-model er 947.234,- kroner. Men det er muligt at købe bilen som van for 538.633,- kroner, inkl. moms.

Konklusion
Jeep Grand Cherokee er en smukt designet, yderst komfortabel og velmotoriseret bil, der vil pynte i enhver garage. Den kan rent køredynamisk ikke måle sig med sine europæiske konkurrenter (endnu), men den appellerer meget kraftigt til folk der elsker "The American Way", når det drejer sig om kørsel. I terrænet er den imponerende, og matcher de bedste på området. Prisen er i den høje ende, men stadig lavere end konkurrenterne - så overvej lige at kigge forbi Jeep inden du vælger SUV næste gang.