Vi har tidligere testet Kia Optima, der hører til i mellemklassen. Med konkurrenter som Ford Mondeo og VW Passat solidt siddende på toppen, har Kia nu lanceret en ny Optima. Denne gang tester vi Kia Optima 1,7 CDRI Advance.

Design og udstyr
Kia Optima ser utroligt godt ud med sit meget sofistikerede design og smukke proportioner. Kigger på bilens skarpe linjer springer kromdetajler frem fra dørhåndtag, taglister og skørter og får bilen til at fremstå yderst eksklusiv. I det hele taget er jeg vild med Optimas udseende – og det fortsætter inde i kabinen, hvor jeg heller ikke bliver skuffet. Et hurtigt blik rundt og jeg bemærker straks, hvor meget plads der er. Både ved for- og bagsæde er der særdeles god benplads, og du får nærmest en limousineagtig følelse på bagsædet, som vel egentlig kun er overgået af Skoda Superb.

 

Heller ikke når jeg kaster mit blik tilbage over styretøjet og den 7” touch skærm bliver jeg mindre opstemt. Valget af design er stilrent og innovativt, og valget af knapper og deres placering er på ingen måde rodet – bare ordentligt. Betjeningen af bilens mange funktioner går let og her er ikke noget, du skal lede længe efter. Skærmens opsætning overskueliggør de muligheder du har på en nem og ligetil måde.

 

Komforten i Kia Optima er meget tilfredsstillende og kabinens sæder er yderst behagelige. Førersædet kan justeres elektronisk, og du har mulighed for at ”gemme” to forskellige indstillinger af sædet. Armlænet forekommer mig dog en anelse for kort, og her kunne jeg godt savne et armlæn, der kunne trækkes frem, så du selv bestemmer placeringen. Og eftersom bilen har manuelle gear, så støder du let højre arm ind i de flasker, der kan sættes i kopholderne - derfor ville et justerbart armlæn være at foretrække.

 

Optima har meget spændende udstyr, der bl.a. inkludere front- og bakkamera, navigation, LED-lygter, regnsensor, dynamisk kurvelys og 18” alufælge. Der findes også USB-indgange så mobiler og iPads altid kan oplades, uanset om man sidder på for- eller bagsædet.

 

Bagagerummet er på hele 510 liter, hvilket er meget fordelagtigt til familiesegmentet. Desværre har Kia stadig valgt at lave kuffertknusere til bagageklappen, der vil klemme den bagagen, der ligger øverst. Det er virkelig noget, der hører 90’erne til. Også lastehøjden kan komme til gene, hvis du vil have en barnevogn ned i bagagerummet da, rummets gulv er lavt og derfor skal en barnevogn kantes ind i bagagerummet.

 

Motor
Vores Optima har en 1,7 liters dieselmotor med en ydelse på 141 hk. Motoren er lækker og den 6-trins manuelle gearkasse skifter gnidningsfrit. Du har også mulighed for at vælge Optima med automatgearkasse, hvortil bilens pris stiger en anelse. Kia Optima kører langt på literen og er på papiret opgjort til 23,8 km/l, der med en 70 liters tank burde kunne sende dig ud på en mere end 1.600 km lang rejse. Vi kunne dog ikke helt matche de 23,8 km/ og endte på en samlet rækkevidde på godt1.200 km på en fuld tank. Stadig glimrende men et stykke fra det opgjorte.

Konklusion
Kia er kommet langt, og jeg må konstatere, at jeg er blevet glad for Optima. Optima opfylder de fleste af mine krav til en meget fornuftig familiebil, og du får en bil med mange muligheder og høj kvalitet. Med en startpris på 329.999,- mener jeg også at du får meget bil for pengene - og vel og mærke en utrolig flot en af slagsen.

 

Vores testbil havde en slutpris på 391.996,-, hvilket skyldes ekstraudstyr. Kigger du efter hvad konkurrenterne tilbyder i denne klasse, så er der f.eks. Ford Mondeo, som har en startpris på 324.990,- eller VW Passet med en startpris på 342.887,- - og det er vel og mærke ikke med tilsvarende motorydelse. Hos Ford og VW får du heller ikke 7 års garanti som hos Kia, og det er også værd at tage med i overvejelserne.

 

Kia Optima følger stærkt efter Ford Mondeo og VW Passat og de nye fremskridt har skabt en helt ny kontrast til den hidtidige konkurrence: Kia Optima er trådt en skridt op af rangstigen, og det er spændende at se om de kan tiltrække kunderne fra konkurrentens side. Optima vil i hvert fald være et attraktiv alternativ i firmabilsklassen.