Med Kia Carnival, har KIA valgt at deltage i en yderst interessant klasse. Nemlig de større MPV'er. Oplagte konkurrenter er Chrysler Voyager, Ford Galaxy og VW Sharan. Alle biler, med et yderst godt renommé. Kan Carnival så være med, eller må den stå af i svinget?
Vi har tidligere testet bla. Kia Rio og Kia Shuma - som vi desværre måtte sige, ikke stod helt mål med tiden og konkurrenterne. Men ville Carnival også have det sådan, eller ville den matche konkurrenter til fulde eller bare delvist?
Det første man lægger mærke til ved Carnival er størrelsen. Bilen er stor og virker meget solid. Bare noget så simpelt, som et ryk i et dørhåndtag gør, at man hurtigt mærker at kvaliteten er rigtig god.

Åbner man så døren, bliver man mødt af en dejlig stor kabine - og vælger man at åbne de bagerste skydedøre, ja, så bliver man rigtig imponeret. Der er oceaner af plads i Kia Carnival. Syv personer sidder godt, mens seks personer sidder mageligt. Specielt den midterste række sæder er værd at fremhæve. Single-sæder, men armlæn i hver side, får tankerne hen på flysæder. Og bestemt ikke de små ubehagelige af slagsen.

Med 4.925 m, er Carnival længere end flere af sine konkurrenter. Og det mærkes virkelig i kabinen. Indtrykket bliver nok også det bedre af, at samle- og plastkvaliteten er langt langt bedre end i andre Kia modeller. Ja, man skulle næsten tro, at det ikke var samme mærke, der var tale om.

Nu ved vi så, at udseendet og det indvendige er på plads. Hvad så med motoren? Er det en død sild, eller kan den matche konkurrenternes?

Motoren er den 2.9 liters commonrail turbo-diesel med 144 Hk og et moment på 310 Nm, der leveres allerede ved 2.000 o/min. Motoren har en yderst behagelig lyd og en ligeså behagelig trækkraft. Der er konstant overskud og man er aldrig nervøs for at mangle "muskler", når der skal overhales. Jeg kunne faktisk forestille mig, at Carnival vil være ideel, som trækdyr med campingvogn og hele familien, igennem de franske alper. Og med godt 12 Km/l, ser det heller ikke dårligt ud rent økonomisk.

Og nu vi taler økonomi, kan jeg jo også nævne prisen. 320.000,- kroner på hvide plader. Og så vælger du selv, om du vil have benzin eller diesel. Skal du op og have bilen med automatgear og aircondition etc., så er prisen 400.000,- kroner. Men, jeg må ærligt indrømme, at selvom et automatgear ville være rart i så stor en bil, så blev jeg på intet tidspunkt træt af det manuelle skift. Det var yderst behageligt, hvilket også adskiller Carnival fra Rio og Shuma.
Som standard er Carnival udstyret med 2 airbags, ABS, servostyring, centrallås m fjernbetjening, startspærre, el-ruder på for- og bagdøre, el-opvarmede / -justerbare sidespejle, forskydelige og udtagelige midtersæder, udtagelige bagsæder 50/50 split, 8-trins justerbart førersæde, højdejusterbart rat, højdejusterbare og aftagelige nakkestøtter, læselamper , karrosserifarvede kofangere / spejle / dørhåndtag, tagræling m.m. Det eneste, der mangler som standard er altså aircondition. Det var meget varmt at opholde sig i bilen - specielt pga. et ikke helt så godt ventilationssystem. Desuden er bilen kun udstyret med 2 airbags. Et minus i bogen for Carnival.

Alt i alt er Kia Carnival en rigtig fin bil. Faktisk er jeg meget imponeret over, at man kan producerer en MPV, der ikke koster mere - selvom kvaliteten er helt i top. Ja, konkurrenterne er 2-300.000,- kroner dyrere end Carnival. Og så leveres de ikke med nær så stærke motorer. Personligt vil jeg godt spare de mange penge - men, spørgsmålet er så om navnet Kia er godt nok til MPV folket. Jeg vil i hvert fald sige det sådan, at hvis man køber en Voyager, Sharan eller tilsvarende, uden af have lagt vejen forbi sin lokale Kia forhandler først, så burde man nok skamme sig en lille smule.