Lige fra første øjekast er lighederne iøjnefaldende mellem den nye Lamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradale og racermodellen. Faktisk er den udstyret med den samme hækspoiler, der byder på en større aerodynamisk tyngde, som i bedste aerodynamiske tilstand opnår 3 gange så stor belastning som Lamborghini Gallardo LP 560-4 for øget dynamisk stabilitet i tæt kørsel ved høj hastighed. Som hos racermodellerne kan hækspoileren indstilles manuelt, så køreren kan optimere bilens ydeevne i forhold til banens eller vejens særlige kendetegn.

Et yderligere element som tages direkte fra racerversionen, er den aftagelige motorhjelm med quick-release.  Både spoileren og motorhjelmen er naturligvis fremstillet af kulfiber, hvilket også gør sig gældende for et væld af andre komponenter på den nye model.  På linje med aluminium udgør kulfiber basismaterialet for den ekstreme letvægtskonstruktion på Lamborghini Gallardos nye topmodel. 

Lamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradale udmærker sig ved en maksimal tørvægt på 1.340 kg. Dette slår den i forvejen lette Lamborghini Gallardo LP 560-4 med 70 kg, hvilket giver Lamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradale en imponerende kraft-til-vægt ratio på 2,35 kg/hk til at udføre en fantastisk præstation.  Den accelererer fra 0 til 100 km/t på blot 3,4 sekunder og når 200 km/t kun 10,4 sekunder senere.  Modellens drivkraft topper ved 320 km/t.

Lamborghini Gallardo Super Trofeo Stradale byder på en spritny "Rosso Mars", som er en rød finish, som understreger den specielle sammenhæng mellem den ultimative præstation på en racerbane og Lamborghinis italienske karakteristika. Udvendigt understreges Lamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradales udseende perfekt af en mat sort finish på den store hækspoiler, motorhjelmen og de forreste luftindtag, hvilket udgør en kontrast til "Rosso Mars" farven. De smedede hjul er malet i højglans sort, og taget fås også i denne farve som tilvalg.

Luftstrømningsledepladerne, de imponerende bag-diffusere og de ydre spejlhuse er fremstillet af højglanspoleret kulfiber, mens bremsekalibrene fremhæves i rød for første gang på en Lamborghini. Udover den historisk tankevækkende farve "Rosso Mars" fås den nye Lamborghini Gallardo Super Trofeo Stradale også på forespørgsel i "Grigio Telesto" eller "Bianco Monocerus" med taget i højglans sort (tilvalg), som nævnt ovenfor. 

Sort og rød, den perfekte kombination af sporty minimalisme, er de dominerende nuancer i interiøret. De mest brugte materialer er Alcantara - i "Rosso Mars" rød på undersiden af instrumentbrættet og på den centrale del af sædet og ryglænet. Sort Alcantara med kontrasterende røde sømme bliver benyttet til de andre dele af interiøret. Rattet er polstret med sort ruskind og ligeledes udstyret med røde sømme. Dørpanelerne, de helstøbte racersæder og handskerumsklappen i midterkonsollen er lavet af kulfiber. Det sporty udseende understreges på diskret vis af synlige metaldele i mørkt krom.

På forespørgsel kan et indvendigt design med elementer fremstillet af kulfiber bestilles som fx håndbremsegreb, det midterste af centerkonsollen, den nederste halvdel af rattet, de dekorative kanter på instrumentgrupper, dørhåndtaget og håndtaget til handskerummet.

Lamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradale kommer med en V10 motor, der genererer 570 hk, svarende til 419 kW, hvilket er fuldt tilgængeligt ved 8000 o/m.  Det maksimale drejningsmoment er ligeledes imponerende, da drejningsmomentskurven topper på 540 Nm ved 6500 o/m. V10'erens unikke tændingsrækkefølge afgiver den markante lyd, som ellers er forbeholdt motorsporten.

I lighed med racermodellen byder Gallardo Super Trofeo Stradale på et elektronisk e-gear sekshastigheds-gearskifte kontrolleret af ratmonterede skiftepaddles som standardudstyr.  Dette elektronisk kontrollerede system skifter jævnt gennem sine 6 gear og meget hurtigere, end noget menneske kan. For at opnå den maksimale acceleration fra en stående start kan gearet indstilles til "Thrust Mode" - et program, der gør det muligt at opnå den mest optimale præstation ved at udføre en stående start med minimalt tab af vejgreb ved en indledende motorhastighed på ca. 5000 o/m. Bag de massive hjul er bremserne designet med uovertruffen bremseeffekt, hvilket kontrolleres af ESP stabilitetskontrolsystemet, som er standardudstyr.

Lamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradale vil blive produceret i et begrænset antal på 150 nummererede eksemplarer.