Med titlen som Årets bil 2004, har den nye Mazda 3 gode muligheder for at blive den topsælger, som Mazda efterhånden har manglet i nogle år. Det man primært lægger mærke til hos de nye Mazda modeller, er de nye, moderne og lækre designlinier, som er blevet introduceret med Mazda 6, men som nu er at finde hos Mazda 2, Mazda 3 og RX-8.

Mazda 3 og konkurrenterne
Den nye Mazda 3 er udviklet i samarbejde med Ford, som jo ejer Mazda, og 3'eren er bygget på samme platform som Ford Focus C-Max og den kommende Ford Focus. Dette lover i sig selv godt, da Ford Focus stadig er af de bedste mht. køreegenskaber.  Mazda 3 ligger i den lille mellemklasse sammen med bl.a. Ford Focus, Peugeot 307, Honda Civic og Toyota Corolla. Og konkurrencen er meget hård – men da denne klasse står for over 1/3 af det totale danske bilsalg, er der da nogle kunder at fordele bilerne imellem. Og Mazda 3’s design og markedsføring peger umiddelbart i retning af, at man satser på den lidt yngre og ”smarte” kundegruppe, der gerne vil have en bil, der ser godt ud, men måske ikke er super praktisk.

Vi tester i denne omgang den 1.6 liters version med Touring udstyr og 5 døre, til en pris på 234.000,-. Umiddelbart virker denne model som det bedste køb, da udstyrsniveau, motor og pris hænger fornuftigt sammen.

Knight Rider
Udstyret i Touring modellen er ganske omfattende, så man savner ikke direkte noget komfortudstyr. Udover det sædvanlige udstyr som elruder for/bag, elspejle og fjernbetjent centrallås, kan man også glæde sig over sædevarme, multijusterbart rat og sæde, læderrat med betjening af radio, lædergearknop, integreret radio med 4 højttalere og cd samt a/c. Den integreret radio leder tankerne tilbage til 80'ernes Knight Rider – på en positiv måde altså. Man har tilføjet en smal stribe rødt diodelys på hver side af volumenknappen, som lyser op når volumen justeres op/ned – ren og skær lir, men det ser godt ud.

Kvaliteten er i top igennem hele kabinen med et godt materialevalg, og gode faste sæder med god sidestøtte. Interiøret virker måske lidt tamt, da man har sparet meget på krom- og alu-detaljerne i forhold til, hvad man ellers er vant til at se. Pladsen er rimelig til fire voksne, så længe benene ikke er alt for lange. Bagagerummet klarer til nød de 4 personers bagage, da det kan rumme 300/635 liter.

Motoren
1.6 modellen byder på noget ganske normalt i motorrummet. Motoren yder 105 Hk ved 6.000 o/min. og et lidt spinkelt moment på 145 Nm. Med en vægt på 1.200 kg. har de 105 Hk nok at slæbe på, men det har man kompenseret for ved en relativ lav gearing. Det giver selvfølgelig den fordel, at bilen er ganske kvik i de fleste gear, men det har også den ulempe at støjniveauet på motorvejen er øget og benzinforbruget lige så. EU-mixet lover 13,9 km/l, mens vi opnåede 11,2 km/l i løbet af ugen.

De tørre tal lover 0-100 km/t på 11,0 sek. og en tophastighed på 182 km/t. 80-120 km/t klares i 3. gear på 8,0 sek. (testet), men fordi gearingen er så relativ lav, er der fornuftige overhalingsmuligheder i 4. og 5. gear.

ABS, EBD, EBA, ESP…
Indenfor ganske kort tid er forventningerne til sikkerhedsniveauet i nye biler steget ganske betydeligt. For at en ny bil skal gå igennem en kritisk vurdering uden anmærkninger forventes ABS med EBD, bremseassistent, ESP, 4 airbags, airbaggardiner, 3-punkts seler og nakkestøtter på alle pladser. Desuden er det mere eller mindre blevet et krav at bilen har selealarm, da man ellers ikke kan score topkarakter hos den europæiske crashtest organisation EuroNCAP. Alt sammen gode tiltag for at højne sikkerheden, men man skal blot huske på, at udstyret generelt gør bilerne dyrere og tungere.

Mazda 3 er dog en af de få biler, der har alt sikkerhedsudstyr, som standard, og det er med til at højne forventningerne til resultatet fra EuroNCAP, når det en gang foreligger. Man skal dog være opmærksom på, at den 1.4 liters model ikke fås med ESP.

Køreoplevelsen
Med dybt liggende instrumenture, et tykt læderrat og faste sæder, er forventningerne til køreoplevelsen høje og de bliver i det store hele også indfriet. Retningsstabilitet og svingegenskaber er svære at finde bedre, og hvis man går over grænsen griber ESP systemet hurtigt og effektivt ind, og sætter en stopper for morskaben. Det er endda lykkedes at få den lille 1,6'er til at lyde af lidt mere end en flad familiemotor.

Alt i alt er den nye Mazda 3 meget vellykket. Bilen kører godt, ser godt ud og sikkerheden er i top, så hvad kan man næsten forlange mere – en lidt stærkere motor måske, men det er der også råd for, da Mazda 3 fås med en 2 liters motor med 150 Hk. Her starterne priserne ved 265.000,- for Touring Plus.