Nu er det så blevet tid til at træde et skridt op. Vi tester nu den 2.0 liters udgave med 141 Hk. På papiret skulle de godt 20 Hk ekstra give bilen det den mangler i den mindste version.
Vores testbil var en sedan i udstyrs versionen Touring. Dette betyder bla. Cruise-control, sædevarme, automatisk klimaanlæg, kørecomputer og ratbetjent radio. Udover dette, er den 2.0 liters udgave udstyret med DSC (Dynamic Stability Control) – hvilket er standard på 2.0 og 2.3 liters versionerne. DSC er en udvidelse af ABS, der overvåger din og bilens opførsel og derved reagerer, i tilfælde af en udskridning, ved at bremse hjulene uafhængigt af hinanden, eller ved at motorbremse.

Da vi testede den 1.8 liters udgave, var det især undervognen der gjorde sig bemærket. Mazda har virkelig skabt en undervogn i særklasse. Uafhængig multi-link ophæng foran og uafhængig E-type multilink ophæng bagpå sikre nogle helt suveræne køreegenskaber. Køreegenskaber, der virkelig kommer til sin ret, med den 2.0 liters motor. Det er meget tydeligt, at de ekstra 21 Hk giver bilen det den manglede i den mindste version. Der er lige det sidste overskud, så man får den rette fornemmelse for bilen og hvad den formår, uden den på nogen måde lyder anstrangt. Gearskiftet er ikke helt så præcist, som vi fik indtrykket af under den første test – men, det er stadig over gennemsnittet og sikre igennem den fem-trins manuelle gearkasse nogle fornuftige og sportslige skift.

De 141 Hk leveres ved 6.000 o/min. og giver bilen en acceleration fra 0-100 Km/t på 9,7 sekunder og en tophastighed på 208 Km/t. Motorens moment på 181 Nm leveres ved 4.100 o/min.
Brændstofforbruget kunne være bedre, da EU-mixet blot er på 12,5 Km/l. Med 64 liter i tanken, giver det cirka 800 Km på en tankfuld, ved blandet kørsel.

Kabinen i testbilen har et stort minus. Normalt skal en bil i Mazda 6’s klasse være udstyret med en mørk og intim kabine. Desværre var vores pressebil udstyret med en kabine i mønsterfarven ”Caviar” beige velour. Både sæder og instrumentpanel var beige, hvilket giver en meget ”gammelmands” følelse, når man sætter sig ind i bilen. Plastikken virker desuden meget billig i denne lyse farve – så med mindre man har hang til beige, så er det sorte/grå instrumentpanel at foretrække. Desværre er der for meget Mazda 323 over f.eks. knapperne til el-ruderne, hvilket er et lille minus, når man nu alligevel skulle lave en ny komplet kabine. En detalje – men værd at bide mærke i. I bagagerummet rummer Mazda 6 Sedan 500 liter, hvilket er det samme som konkurrenten Ford Mondeo.

Det udvendige design skrev vi meget om under den første test. Det er utroligt, som Mazdas designere er vågnet op den sidste tid. Ikke bare Mazda 6, men også den nye RX-8. Det er virkelig en fornøjelse at se på de nye biler, der ikke længere køre på det sikre, men nu tør lave en mere sportslig design, der matcher de køreegenskaber, som bilen har. En detalje er stadig baglygterne, der har lånt stilelementer fra Lexus. Utroligt smukt design.

Sikkerhedsmæssigt har Mazda’en, som standard, ABS med EBD og DSC (ESP). Der er desuden udviklet et nyt pedalsystem, der gør at pedalerne ikke presses ind i kabinen ved en kollision. Der er 3 nakkestøtter og trepunktsseler på bagsæderne samt seks airbags.

Rent garantimæssigt er du også godt sikret hos Mazda. Du får 3 års garanti eller op til 100.000 kilometer. 3 års lakgaranti, samt 12 års rust garanti mod gennemtæring.

Prisen på Mazda 6 ligger i sammen leje, som de konkurrenter Mazda gerne vil sammenligne sig med. Her tænkes bla. på Ford Mondeo, Citroën C5 og Renault Laguna. 289.999,- Kroner for en 2.0 Touring. Den årlige ejerafgift er 3.500,- Kroner.

Konklusionen på Mazda 6 2.0 Touring Sedan er, at bilen har fået den motor den fortjener. Man får en smuk og sportslig bil, der med 100 % garanti vil give konkurrenterne kamp til stregen. Vi glæder os allerede til at teste topmodellen, der er udstyret med en 2.3 liters motor med hele 166 Hk.